9 Jun 2012

Makan Banyak Tapi Tak Gemok

Hye semua, esok hari last cuti persekolahan tapi cuti sem panjang lagi. Jangan jeles ye adik2 skolah. Dah 3 minggu 4 hari aku habiskan cuti dengan makan, makan kenduri lagi. Kalau orang lain sibuk update status kat fb badan dah naik tapi aku tetap rasa jeles. Cerita yang sebetulnya aku nie spesies makan banyak tapi badan tak gemok2. Awat jadi macam tu? Pakar pemakanan tolong jawab sat..hihi


Pipi cucu Md Zain yang ke 36. Kami semua memang gemok2.. Don't worry nina ^__^

Kalau nak tau sebab sesetengah orang tu dia makan banyak tapi still maintain kurus kena buat sedikit kajian kat Google dulu. Lepas tu baru aku tau sebab apa aku susah nak gemok. Nak tau sebab apa?


1. Genetik 

Faktor genetik memiliki peranan sekitar 33% terhadap berat badan seseorang. Kemungkinan seseorang kurus atau gemok dapat ditentukan oleh faktor genetik/keturunannya. Jika seseorang itu makan banyak, dia mungkin tidak akan gemok kerana faktor genetik. Sayangnya aku lebih banyak ikut genetik sebelah ayah dimana selepas berkahwin baru berat badan akan naik mendadak. Sepupu aku banyak badan gemok dan tinggi kalau lelaki.


2. Metabolisme tubuh yang tinggi

Badan yang mempunyai metabolisme yang tinggi, makanan yang dimakan lebih cepat dicerna. Sebaliknya, jika seseorang itu makan sikit tetapi senang badan naik bermakna sistem metabolisme yang lambat.


3. Terlampau aktif

Walaupun sesorang itu makan banyak tapi tak gemok2, mungkin dia banyak melakukan aktiviti dalam kehidupan sehariannya. Jika dia terlampau aktif, jumlah nutrisi dan kalori yang dibakar dalam badan lebih banyak. Kalau dikolej aku lebih suka naik tangga dari tunggu lif yang lembap.


4. Makanan tidak mempunyai protein 

Protein adalah sumber tumbesaran otot. Tanpa bekalan protein yang cukup, otot tidak boleh membesar. Makan makanan yang kurang protein, itulah rahsia mengekalkan berat badan.


Bila fikir2 balik, kadang2 manusia tak bersyukur dengan tubuh sendiri. Yelah, bila kurus nak gemok bila gemok nak kurus. Tapi kalau terlalu over-KURUS dan over-GEMOK tak cantik la. Aku kena tambahkan lagi 6kg untuk dapat berat badan ideal. Kalau nak tau rahsia aku, jangan lupa makan sandwich berinti kentang, kekacang, minuman bersusu, buah-buahan kering (apricot+prune). Alhamdulillah, buat masa sekarang aku tak mengidap penyakit yang bermacam2.


p/s: nak pergi 'bersiar-siar' kat dapur jap. Mak saya buat laksa..Hihi

11 comments:

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com