31 March 2013

Hukum Menyimpan Anak Patung Di Rumah



Assalammualaikum.


Selamat berhujung minggu bersama keluarga wahai pembaca. Pagi tadi aku menyambung kerja kemas mengemas bilik dan terpandang Cik Ted yang comel-comel tu. Rasa sayang nak buang, semuanya hadiah pemberian orang, mesti nak simpan kan. Rasanya memang takkan dibuang walaupun rumah aku takda budak kecik. Apa salahnya simpan untuk anak main pulak nanti. Oppsss gatai! Oke la..sebenarnya salah simpan Cik Ted tu. Ada hukumnya bagi sesiapa yang tak tau lagi. 






Perempuan dan anak patung memang tak boleh dipisahkan. Dari kecik memang selalu main anak patung tapi sejak besar sikit dah tak minat langsung. Dulu, aku selalu dengar, rumah, bilik atau kenderaan yang ada anak patung memang takkan didatangi malaikat. Jadi, kalau kita beribadah, macam mana malaikat RAHMAT nak mendoakan untuk kita jika dia tak masuk pun tempat kita?? Jika malaikat tak masuk, siapa yang masuk?? Syaitan yang akan masuk ke dalam rumah. Bila syaitan masuk, rumah akan jadi panas, rumahtangga juga akan bergoyang. Malaikat masuk ke dalam rumah kita membawa keberkatan dan cahaya, so pilihlah nak siapa masuk dalam rumah..pilihan ditangan anda. (Macam slogan nak pi mengundi..hehe)




Para ulama berkata, anak patung digunakan untuk tujuan menyembah jadi aku fikir-fikir balik sepatutnya aku simpan Cik Ted yang ada atas almari tu ke tempat lain. Menyimpan patung berupa manusia dan binatang (mempunyai roh), selain daripada tujuan permainan adalah haram. Jika patung itu digunakan untuk permainan anak-anak, ianya dibenarkan. Hanya boleh untuk mainan kanak-kanak belum baligh. HARAM yang sudah baligh simpan dalam bilik sebagai hiasan. 


Sumber: UstazLove - Patung Gambar Lukisan


16 comments:

Nick Nashram said...

semalam pegi shopping.
tertengok anak patung ni.
hrga rm 500.
saiz sama besa org dewasa..huhu

Seneorita Baharin said...

nseb baek sye neh xsuka benda2 cmni, xtau sbb apa, dulu kecik2 byk teddy bear, tp bila dh besar xsuka dah, kalo bf nak bg pong cakap xnak, baek bagi ihpone ke eyhh demand pulak kan...hihih....

btw, tag u dear, http://seneoritabaharin.blogspot.com/2013/03/second-giveaway-smile.html
Jomm senyum sekali ^__________^ heee

Jay Ar said...

Peringatan yg baik dan terbaik terutama buat peminat2 cik Ted...

sobri yaacob said...

setuju..haram hukumnya simpan anak patung..
tpi bak kata awak la..plihan ditngan anda..
so saya simpan gak.. simpan kereta mainan :)

Nafisa81 said...

hehe,,dah lama takde anak patung teddy kat umah...maklumlah anak semua hero..yg ada patung ultraman dgn batman je

Myra Jay said...

Dulu msa skolah MJ memang banyak anak patung, lepas dapat tau terussimpan dalam lemari..
Cuma ada Ustaz cakap jgn letak anak patung yg menyerupai manusia di atas katil

Azlan Strider said...

info yang berguna... :D

Regards,
-Strider-

Amanina said...

Haha.. teddy besar org memang harga beratus

Amanina said...

Haa..bagus2. kecik2 boleh la main dgn cik ted dh besar nk iphone. lg la best kan dear.. hehe

Tengs ya sbb tag ^____^

Amanina said...

Terima kasih :)

Amanina said...

Ya, haram simpan.. pilihan ditangan jd boleh pilih :) Hehe

Amanina said...

Hehehe.. oke la tu

Amanina said...

Haha..sama la. Betul ckp ustaz tu.

Amanina said...

Hehehe :D

Nana Liena said...

dulu2 kan kita terbaca juga pasal benda ni..pastu tiba2 terpandang bearbear..haha..disebabkan dah tak comel bearbear tu sya tanpa rasa bersalah sumbat dalam dustbin n bungkus buang..aahaha..mcm kejam..peduli apa..

hurm..entri ni jadikan me idea la nak bt entry terbaru..huhu

Amanina said...

Hahaha..bagus la kalau ada kesedaran simpan bear.
wahhh bestnya. nak baca nanti

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com