7 June 2013

Ayah.. Tak Boleh Menjadi Wali


Assalammualaikum.


Salam Jumaat, segak-segak tengok kaum adam balik dari solat Jumaat. Haihh jatuh hati pulak. Sejuk mata memandang. Hehee. Entry kali nie berkaitan dengan ayah yang diminta menjadi wali untuk majlis petang ini. Wait a minute, kalau ikutkan ayah memang tak boleh menjadi wali kepada cucu saudaranya. Aku bangkang habis-habisan! Hahaa.. Chill dulu, nanti tak pasal-pasal perkahwinan ini jadi tak sah. Meh nak intro dulu..



Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul ('aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan. Mesti seronokkan kalau cakap bab kawen-kawen nie. Semua orang nak! Teringat masa sem 1, kalau kelas Pengajian Islam masuk bab kawen-kawen mesti ramai budak laki datang kelas. Seronok dengar ustaz bercerita pasal part perkahwinan. Ngeh..ngeh..



Wali Pengantin Perempuan


Alkisahnya pabila my paksu mengesyorkan ayah menjadi wali kepada anak perempuan sepupu aku. Yang aku hairan dan pelik tu, acano ayah pulak kena jadi wali sedangkan arwah ayah budak tu ada adik yang boleh menjadi wali yang sah. Lain la sepupu aku tu nak kawen lagi boleh ayah menjadi wali memerangkap anak saudara abangnya yang sulung. Haaa.. faham tak? Kesimpulannya carilah wali sebelah ayah kerana pertalian darah lebih kuat. Wali sebelah mak tak boleh kerana tiada pertalian darah. Kesian jugak cucu sedara ayah aku nie sebab ayah kandung dah takda, adik lelaki pulak.. Tak payah story la. Ketika ini ayah dah otw balik kampung, tak sabaq nak tengok cicit sulung dalam keluarga akad nikah -____-" 


Kita rujuk kepada perkahwinan seorang pelakon yang tak sah kerana tidak menggunakan wali terdekat maka beliau terpaksa bernikah sekali lagi. Jangan pandang remeh isu wali kerana perkahwinan didalam Islam tak boleh dibuat main. Harap-harap ayah dapat mewalikan aku suatu hari nanti. Wee ~~




Jenis-jenis wali:

  • Wali Mujbir: Wali dari bapa sendiri atau datuk sebelah bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya. 
  • Wali Aqrab: Wali terdekat mengikut susunan yang layak dan berhak menjadi wali.
  • Wali ab'ad: Wali yang jauh sedikit mengikut susunan yang layak menjadi wali, jika tiada wali aqrab. 
  • Wali Hakim: Wali yang diberi kuasa atau ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu.       


Susunan Wali mengikut giliran:


Bapa kandung
Datuk sebelah bapa ke atas
Saudara lelaki sebapa (Abang/Adik)
Anak saudara seibu-sebaapa
Anak saudara lelaki seibu-sebapa
Anak saudara lelaki sebapa
Bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa
Bapa saudara sebelah bapa sebapa


Untuk lebih maklumat lanjut klik


30 comments:

Khai♥Rin : anies said...

benda mcm ni x bleh amik mudah

Nies alhaQ said...

Subanallah, teringat pulak perkara ni masa belajar undang2 keluarga Islam tahun lepas.
Nice sharing sis! =)

AiSyA LiEzA said...

hoho~~ tu la pasal.. utamakan y terutama ^^

Teena Tna said...

Teringat pulak belajar bab munakahat time skola dulu

PakcikLie PCL said...

pcl kursus kawen dulu mmg ada citer bab nih..., tolong fahamkan betul2 ye kpd mereka yg nak nak plan kawen atau kawenkan anak dan sebagainya ...kekadang org ambil mudah perkara ni tanpa merujuk kepada yg lebih arif .

Kathy Rbain said...

INFO YANG BAIK SIS...

hana hadi said...

hana bab ni xberapa nak tahu lagi. hehehe

latifah zainal said...

wali termasuk salah satu rukun nikah.x ley buat main2 nanti x sah nikah..org plg utama jadi wali tentunya bapa.kalau xde bolehlah pengganti wali yg trdri drp ahli klgra yg lyk jd wali..

jeBateja said...

puas tul den nak faham perenggan ke3 tu...3 kali baca baru faham....ahakz

S.K.A said...

hmm xleh main-main wali ni..kna cri yg sah..kalau x..xsah pkhwinan 2..xkn la nk tggung dosa seumur hidup kn..nice sharing :)

NinaAz said...

Nina sempat berwalikan ayah nina. Cuma adik2 nina jea y xsempat.......
Apapun. Nina rasa ayah awaj xboleh jadi wali utk ank sepupukannn. Hurmm

Aida Ismail said...

Nice sharing Nina! ^^ Isu wali ni memang tak boleh dibuat main kan. Tak boleh suka2 je nak lantik orang jadi wali kita walaupun dalam kalangan sedara jugak.

Amanina Mads said...

Yup..betul2

Amanina Mads said...

thank you dik =)

Amanina Mads said...

Huhu..betul tu ;)

Amanina Mads said...

Huhu.. dr skolah dh belajar bab nie.

Amanina Mads said...

Ohh lupa pulak kursus kawen pun ada jgk bab nie. Itulah bg sesetengah org buat tak endah ja.

Amanina Mads said...

terima kasih sis..

Amanina Mads said...

hehehe..kena tau la hana

Amanina Mads said...

Betul tu..rukun nikah kena ambil tau. selain bapa, saudara ayah pun boleh menjadi wali.

Amanina Mads said...

Hahaha.. hamboii susah sgt ke ayat tu

Amanina Mads said...

betul tu fais.. kalau xsah dlm perkahwinan maknanya mereka yg berkahwin tu bukan la suami isteri yg sah. tengs :)

Amanina Mads said...

Huhu.. apa pun jgn sedih2 ya nina.
Memang ayah nina xboleh jd wali cucu sedaranya tu.

Amanina Mads said...

Tengs Aida! ;) Ye betul.. walaupun dalam keluarga tp wali yg layak saja

ANNA MARIANA said...

nice sharing dear :)

Damia said...

salam semua tu kena ambil tahu. sebab perkara main-main. kita nak bina keluarga harus dari awalnya semua terjaga. Salam kenal

liana sulaiman said...

nice sharing ...

Amanina Mads said...

Tengs dear :)

Amanina Mads said...

Wassalam..
Ya betul, ini permulaan memulakan keluarga. Salam kenal juga..

Amanina Mads said...

Tengs liana..

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com