19 July 2013

6 Pesanan Untuk Wanita


Assalammualaikum.



Harinie terjaga dari tidur yang nyenya  Salam Jumaat buat semua. Alhamdulillah dapat berpuasa sehingga ke hari yang ke 10. Cepatnya masa berlalu dari sehari ke sehari bukan? Harap-harap semua sihat walafiat di samping orang yang tersayang. Disini nak share info yang dapat dari FB. Agak tertarik dengannya dan berharap suatu hari nanti dapat menjadi begitu juga. Walaupunsedar segala amalan masih tidak mencukupi tetapi hati tetap ada niat mahu berubah ke arah kebaikan. Semoga kita mendapat manfaatnya. Dicopy asli tanpa mengubahnya :')  



Setia Hujung Nyawa



1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggalkan solat.



2. Hidupkan bacaan Hadis Nabi S.W.T di rumah dengan keluarga. Baca hadis Fadhilat Amal. Ini amalan zaman Nabi S.W.T sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yang soleh dan mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa dunia/akhirat.



3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah "Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini"



4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi S.W.T seperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya. 



5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yang hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah S.W.T atas wanita tersebut.



6. Galak suami untuk bermujahadah atas agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri. 

53 comments:

Kakzakie said...

Betapa mudahnya kalau benar-beanr mahu diikut bukanlah kena kerja kuat kan.. terpulang diri sendiri tepuk dada tanya iman.

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing sis.

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

Alhamdulillah atas peringatan di atas ni.. terima kasih ye dear... semoga ena dapat hindari melakukan perbuatan zina

PakcikLie PCL said...

alhamdulillah..pesanan yg sangat baik.

Ema Johari said...

nice sharing

Kathy Rbain said...

salam jumaat buat sis...

Khai♥Rin : anies said...

terima kasih krn sudi berkongsi...

AiSyA LiEzA said...

insyaAllah..sama2lah kita beramal menuju redha dan cintaNya =')

man said...

Ni jeles ngan org perempuan..bnyk sgt pahalanya..

liana sulaiman said...

nice sharing

Mizz Aiza said...

terima kasih di atas pesanan berguna ni nina.. :D

boni kacak said...

terima kasih sebab berkongsikan pesanan-pesanan ini. boleh dijadikan renungan semua. :)

Aku Penghibur said...

peringatan yang bagus :)

||aLeaSaRa|| said...

salam sis...alhamdulillah semoga kita sentiasa menjadi hamba-Nya yang terbaik.kadang2 manusia ni mudah sangat leka.

syafiqakarim said...

alhamdulillah. sama-sama saling peringat

S.K.A said...

Alhamdulillah nice sharing..islam tu mudah sangat =) pasti semua orang boleh ikut

izan mama mia said...

entry best..ingata tuk akak juga


psst..saya ada jual rempah masak hitam...
jom try rasa rempah masak hitam
mana tau membuka selera puasa ni,
atau tuk raya nnt..
tq

suri said...

indah mengutip pahala masa berkahwin..

P#eoniX said...

slm singgah kat sineh...no komen..ntok wanita jer...ngeee....

tihara said...

bagus reminder ni :)

khairul hassan said...

terima kaseh


jom layan Uptown Tmn Selat Butterworth.http://www.gilamodified.com/2013/07/audioshow-uptown-taman-selat.html

Nick Nashram said...

tergelak baca part UAI tu..huhu
panduan untuk sume.
mana2 yg kurang tu bole diperbetulkan.

Kancil 8349 said...

betul tu

Aida Ismail said...

Nice one! Thanks for sharing ^^

are_lin@yu said...

inshaallah moga kita jd yg lbh baik.

Amanina Mads said...

Betul tu kak..betapa senangnya nak dapat pahala. terpulang pd diri sendiri

Amanina Mads said...

welcome fiza.

Amanina Mads said...

Sama2 dear.. In Shaa Allah ena dapat jaga diri.

Amanina Mads said...

Alhamdulillah..

Amanina Mads said...

terima kasih.

Amanina Mads said...

terima kasih sis..

Amanina Mads said...

sama2 kasih juga..

Amanina Mads said...

In Shaa Allah.. Aminn =)

Amanina Mads said...

Hahaa..lelaki pun boleh senang dpt pahala

Amanina Mads said...

tq liana

Amanina Mads said...

Sama2 kasih juga akak :D

Amanina Mads said...

sama2 juga.. harap2 begitu la :)

Amanina Mads said...

terima kasih :)

Amanina Mads said...

Wassalam kak lea.. In Shaa Allah

Amanina Mads said...

In Shaa Allah

Amanina Mads said...

Terima kasih.. In Shaa Allah boleh diamalkan =)

Amanina Mads said...

Terima kasih kak..

Ohh nanti nina tgk ye.

Amanina Mads said...

Alhamdulillah..lepas kawin lebih indah

Amanina Mads said...

Hahaa.. untuk seluruh kaum hawa

Amanina Mads said...

terima kasih :)

Amanina Mads said...

sama2 juga..

wahh.. dekat rumah tu. nanti nina tgk

Amanina Mads said...

Hehe.. UAI memang lawak
pesanan untuk semua.

Amanina Mads said...

terima kasih

Ema Johari said...

thanks sharing nina

Amanina Mads said...

tq aida.. ur welcome ^^

Amanina Mads said...

In Shaa Allah..amin

Amanina Mads said...

welcome ema..

Yun Sing said...

Owh.. nice sharing.. :D

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com