11 July 2013

Jerebu Datang Lagi




Assalammualaikum.



Malam sebelum berpuasa tetiba demam dan keesokkan harinya Alhamdulillah berjaya juga berpuasa penuh. Bangun pagi dah tak demam dan sempat keluar teman mak sedara untuk ambil stok barang bisnesnya di Kepala Batas dan keluar teman kawan yang sama-sama ambil lesen bershopping pulak. 



Gambar masa keluar hari pertama puasa



Semua itu ujian dan niat yang ikhlas Allah permudahkan. Sekarang sihat seperti biasa. Oke lah, sebenarnya hati tengah geram tapi tak terkeluar ayat-ayat dari mulut. Bulan puasa kena menjaga mulut dan lidah juga kan. Bukan apa cuma rasa geram sebab tengah masak untuk berbuka nanti tiba-tiba dengar announcement pasal semburan ubat nyamuk pulak. Alahai pejabat kesihatan, bulan puasa pun nak sembur nyamuk jugak ke. Kawasan rumah aku nie dah selalu sangat buat semburan nyamuk tapi nyamuk tetap ada tetap jugak gigit badan nie. Terfikir time demam tu "Eh..tetiba demam nie..entah-entah kena denggi?". Nasib baik tak. Cuma bertimbang rasa la sikit, waktu begini orang tengah prepare nak berbuka puasa takkan kena tutup semua hidangan makanan kat dapur pulak. Haih.. MENYUSAHKAN ORANG RAMAI.. Suruh keluar rumah dan buka pintu dan tingkap. Ayat tu dah hafal pun. Kesian sorang pun buat tak endah dengan "orang-orang nyamuk". Last-last bukan nyamuk yang mati orang yang sedut asap tu yang merana dengan puasa lagi. Buka pintu kejap lagi mesti lipas yang bersepah mati x) Hahaha. Bijak-bijak.



Google



p/s:  Tolong tak dapat bernafas.. duduk dalam bilik pun bau ubat tu. BUSUK!
Nyamuk kat dalam air bukan kat dalam rumah.. Hahaha..
Cik kucing tu kalau dengar bunyi nyamuk nie pakat berlari sembunyi bawah meja.



21 comments:

boni kacak said...

kalau kerap tu bermakna bagus. kat sini sesekali je. bila nyamuk dah banyak baru nampak muka

Khai♥Rin : anies said...

Nyamuk kn aktif waktu senja tu yg depa mai time nk berbuka :-)

Mizz Aiza said...

busuk bau asap ubat nyamuk tu.. akak kalau dia datang sembur memang tutup pintu&tingkap rapat2..

Ujie said...

Ada kes kot, tu yg sibuk depa sembur..cuma kena awalkn lg sbb org nak berbuka kan..

Selamat menjalani ibadat ramadhan Amanina!

tenku butang said...

aiyakk.. time nak dekat berbuka umah bau asap nyamuk.. tutup elok2 makan tu yea.. pastikan xde lubang yg asap leh masuk..

S.K.A said...

mak aih..hbis mkanan yg msak..kalau sy ttp smua pntu dn tingkap hu3..kcian la mcm ni..dh la blan ramadhan..

Kathy Rbain said...

heheheh..nyamuk tak tau niat puasa sis...

Nana Liena said...

'jerebu' datang lagi..huhu.. tak apa.. utk kebaikan bersama..kekeke..

MaMa Rey said...

alhamdulillah Nina dah okey..time2 puasa pn dtg sembur jg ke..

Amanina Mads said...

Hehe.. kerap sangat sembur. Biasa la tu ada kes baru sembur

Amanina Mads said...

Huhu.. kalau ya pun awal la sikit :)

Amanina Mads said...

memang busuk akak.. tak tahan bau tu

Amanina Mads said...

Tak dengar ada kes pun.. dalam seminggu sampai 2x sembur.

selamat berpuasa juga buat akak sekeluarga.

Amanina Mads said...

Huhu.. itulah makanan kena tutup pulak. Ada yg tengah masak kena berhenti..

Amanina Mads said...

Tulah fais.. dah tutup pintu dgn tingkap pun asap masuk rumah juga

Amanina Mads said...

Hehehe..nyamuk tu tak lama mati kena tampar

Amanina Mads said...

Hehehe.. jerebu time berbuka. hadoii

Amanina Mads said...

Alhmdulillah mama.. ye tak kira masa.

Aida Ismail said...

Ingat jerebu apa la tadi. Fogging rupanya! Haha~ Memang busuk la bau dia. Tak tahan!

Amanina Mads said...

Haha.. tahu takpe. fogging selalu menganggu time2 puasa

Yun Sing said...

Lama "orang-orang nyamuk" ni tak datang hehehee.. dulu masa kecil suka sangat bile depa datang.. sehinggalah sebuah peristiwa..

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com