13 July 2013

Tragedi Kebakaran


Assalammualaikum.


Tragedi kebakaran | Padi tadi tidurku yang indah dikejutkan dengan bunyi bomba. Tengok-tengok asap hitam dah berkepul-kepul di awan. Dugaan di bulan puasa yang sudah masuk hari ke 4. Kiranya rumah tu dah terbakar dari pukul 7.40 pagi tadi dan bomba tak dapat nak padamkan kebakaran sehingga api merebak ke sebuah rumah lagi. Penduduk hanya dapat tengok saja api yang marak dan bunyi tong gas meletup. Selalunya bomba sukarelawan yang datang dulu, baru lah bomba dari Bagan, Raja Uda dan Prai. Bila bomba sukar nak dapatkan air kerana pili bomba jauh, nak sedut air sungai pun, bukan time air pasang lagi. 


Kampung Bagan Dalam, Butterworth


5 buah bomba pun tak cukup nak padam api tu. Kesian kat tuan rumah tu, agaknya rumah siapa la. Setengah jam tengok rumah tu di makan api. Baru pukul 8.15 pagi bomba berjaya padamkan api perlahan-lahan. Mesti esok masuk berita. Mak pulang dari pasar dan beritahu itu rumah pusaka jiran. Dia tinggal di tingkat 5 dan rumah tu 2 orang adiknya yang jadi penagih tinggal disitu. Berpunca dari takda duit nak membeli dadah maka bakar rumah jawabnya. Bijak-bijak.. kesian rumah 1 lagi. Habis harta benda disebabkan benda tu. Adioss.. mahu sambung tidur.


53 comments:

Syazana Zainn said...

kesiannya rumah terbakar

tapi salah tuan rumah tu la kan?

dia yg bakar.

-_-

mcm2 perangai manusia.


p/s: 1st time BW sini :)

-xoxo-
S

reenapple said...

Kesian.... harap mangsa bersabar dan tabah

S.K.A said...

erkkk ada jugak org mcm 2?? hm islam ke?? cianlah, dh la bulan ramadhan ni..

Badrina Ibtisam said...

ujian di bulan ramadhan..

susahnye apabila ada penagih.. :(

so mangsa2 kebakaran mcm mana?

Mizz Aiza said...

marahkan dadah rumah dibakar.. itulah akibatnya..

PakcikLie PCL said...

wah ni berita pagi tak sempat masuk paper lg..
salam takziah, kita kena hati2...ambil iktibar dgn apa yg berlaku...

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

ya Allah, kesiannya rumah org tu.. semoga xde kemalangan nyawa... huuuu

Kathy Rbain said...

alahai siannye...

deno said...

ya allah... dugaan bulan ramadhan.... :(

Tihara said...

la macam2 kan..dugaan di bulan posa..
salam ramadhon nina

Nana Liena said...

Allah..ramadhan macam ni macam2 dugaan.. huhu..tempat kita pun ada tapi di pekan nun jauh tu..restoren terbakar.. huhu.

Zawiah said...

kesian kat rumah jiran tuh jadi mangsa . Ujian allah nak bagi tak kira masa dan mangsa ...

MaMa Rey said...

apalah penagih tu..kesian pla rumah satu tu lg..

LaLa mhdnor said...

ya Allah, kesiannya

Shaiful Zaidi said...

Moga takde kemalangan jiwa berlaku..

boni kacak said...

itu lah bahana dadah ni.. mintak simpang malaikat 44..

latifah zainal said...

ingat terbakar sebab litar pintas ke ape.hurmm...kalau dah ketagih macam2 boleh terjadi..

Khai♥Rin : anies said...

cm ne agk nyer diorg nk sambut raya nnt?

AiSyA LiEzA said...

aahh.... adoyai... ada jugak y cm tu... hurm

Myra Jay said...

Owhhh tak tau pun pasal ni, walhal rumah MJ tak le jauh dari tmpt kejadian :D

Ema Johari said...

yg jadi mangsa orang lain punya rumah...

Kancil 8349 said...

teruknya plak...pemikiran yang cetek

Sya Mimie said...

bijak pandainya ambik tindakan macam tu.. emmm..

Murni Alfathunnisa said...

tak tau pun pasal kebakaran ni..akak sibuk sampai tak tengok paper..hehe.
kesian tuan rumah satu lagi tu..tak pasal-pasal je. ujian dariNya..

Aida Ismail said...

Ciannyaa. Rumah siapa la yang terbakar tu T_T

Amanina Mads said...

Kesian kt rumah sebelah tu jd mangsa sekali.
Biasa la kalau penagih tu bokan boleh fikir guna otak -____-"

Tengs..hehe :)

Amanina Mads said...

Kesiankan.. dpt la bg sedikit derma

Amanina Mads said...

Ada bermaca-macam perangai manusia.
penagihkan.. ujian di bulan ramadhan

Amanina Mads said...

Begitulah.. habis rumah dibakar sebab dadah tu :(
menumpang di rumah anak2

Amanina Mads said...

Hurm.. habis harta benda akak.

Amanina Mads said...

Hehe.. masih fresh lg.
Harap2 org2 sekeliling ambil iktibar

Amanina Mads said...

Kesianlah ena.. alhamdulillah takda kehilangan nyawa

Amanina Mads said...

kesian sis

Amanina Mads said...

dugaan2 :(

Amanina Mads said...

Hurm.. dugaan buat mereka.
salam ramadhan juga akak

Amanina Mads said...

Dugaan bualan puasa nana..
nasib baik restoran. huhu

Amanina Mads said...

Kesian kt jiran tu. tak sempat nk selamatkan barang2
betul tu..

Amanina Mads said...

penagih dh hilang kewarasan..kesian la jiran jd mangsa

Amanina Mads said...

dugaan..

Amanina Mads said...

Alhamdulillah..semua selamat

Amanina Mads said...

dadah punya pasal

Amanina Mads said...

tak la akak..penagih tak dpt dadah jd macam2

Amanina Mads said...

Entah la.. nasib baik anak2 ada

Amanina Mads said...

Hurm..ada lg yg teruk2

Amanina Mads said...

Hehe.. awal pg time nie MJ :D

Amanina Mads said...

Itulah.. hurm

Amanina Mads said...

Hurm..

Amanina Mads said...

Memang bijak..

Amanina Mads said...

Hehe.. berita masuk dlm metro kot.
Ujiankan nak buat macam mana.

Amanina Mads said...

Ciankan..rumah pusaka jiran nina

||aLeaSaRa|| said...

huishhh...dalam pada kesian,rasa nak marah jugak kat yang hisap dadah tu,hah.semakin moden malaysia semakin ramai penagih dadah.banyak dah kes melibatkan dadah ni..kesian yang tak bersalah menjadi mangsa.nasib baik takde kehilangan nyawa aduhai....

selamat bersahur tau ^^

Amanina Mads said...

memang marah la org2 kat situ. siap kena pukul penagih tu.
penagih dadah semakin ramai di malaysia ni.. entah la kesian kat org lain.

selamat bersahur juga kak lea ^^

Yun Sing said...

Hadoih.. sanggup bakar rumah pusaka sendiri T_T

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com