5 August 2013

Biskut Raya Wajib Ada ツ


Assalammualaikum.


Bila tiba musim raya, benda pertama yang difikirkan tentulah biskut raya. Sebelum puasa lagi dah siap sedia beli bahan-bahan. Memang aku la orangnya menjadi tukang membuat biskut. Hehee.. Biskut orang dulu-dulu jugak yang sedap dan wajib ada setiap kali hari raya tambah-tambah lagi biskut tradisional. Biskut orang zaman dulu tak guna banyak bahan dan senang nak dibuat. Antara biskut raya yang wajib ada dan paling disukai ialah kuih bakar, mazola, makmur, putu kacang, semperit, rempeyek dan agar-agar kering. 



Kalau takda biskut yang disukai jangan risau balik beraya rumah tokwan mesti ada. Kakak-kakak ipar ayah konfem buatkan contohnya dodol dan bahulu. Mana larat aku nak mengacau dodol tu kalau buat sendiri. Ohh tak sanggup den. Paling penting aku akan konker balang agar-agar kering tu. Sodappp :')



Ini lah biskut pilihan untuk raya tahun ini. Ada 2 jenis biskut baru yang mak belajar di kelas memasak KEMAS. Kalau ikutkan biskut raya moden jarang nak buat. Biskut Marble je yang beli pun. Jadi kira lulus dah biskut yang mizz nina buat. *Perasan sendiri




Biskut Makmur



Ini kegemaran sekeluarga. Kalau dah siap kena sorokkan sebab ayah suka makan. Kang tak sampai raya dah habis. Lebih suka inti kacang yang asli dari inti ubah suai. Aku la bibik yang menumbuk kacang tanah supaya tak halus biar kasar dan suka gula icing banyak. 


Putu Kacang 



Selalunya beli dan menjadi kesukaan mak. Mungkin sebab susah nak jemurkan putu kacang nie. Yelah kadang-kadang cuaca tak menentu. 


Biskut Semperit 



Kerana biskut ini lah jariku luka. So..sob T___T


Biskut Marble 



Ini pun beli sebab tak pandai buat.. Hewhew 


Biskut Selayang Pandang 



*Biskut baru. Yang penting ada kuaci dan inti kacang cerdik yang dikisar. 
Ohh sekali makan cerdik setahun. Haha. *tipu 


Biskut Badam Kelapa 



*Biskut baru jugak. Sedap sebab ada badam. Gua peminat badam mesti lah suka! 


Rempeyek 



Lagi nipis lagi sedap kunyah. Makan sambil tengok cerita raya. Hoho


Agar-agar Kering 



Seyes sedap makan lebih kurang macam dessert. Kalerfull pulak tu.
Acece.. tapau rumah mak long nanti. 


Itu saja, selamat berpuasa untuk 3 hari lagi dan selamat hari raya. Sesaja bagi ucapan raya awal-awal sebab takut tak sempat ucap. Jumpa lagi di entry raya pula. Okbai. 

25 comments:

S.K.A said...

semua sedap2 ni =) he3 confirm ke ada raya ni?? kena jenjalan beraya ke penang la cmni..ha3..

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Uihh....saya suka sgt biskut Maamur..makmur gituu....tapi..ha,hampesss tak reti buat...makan pandaiii sgt...
Marble kesukaan anak2..sbb? ada coklat...Ibu diaorg jer malas nk buat...hahaha...In Shaa Allah..tahun depan atau lepas raya try buat biskut.....

Sheila Salim said...

assalamualaikum awak, hee sodapnya! pandai awak buat kuih, sy main beli je. hehehehe semua tu wajib makan woahhh >_________<

P#eoniX said...

selamat ari raya!!!!suke agar-agar kering tuh...heheheh...bahulu kalau baru masak pon sodap!!!!heheheh...

reenapple said...

Aku suka rempenyek je.. ehehe

Zawiah said...

saya baru beli bahan tadi dan belum buat lagi ... sempat ker ... aduhaiii

boni kacak said...

marble tu menarik. tapi kenapa saya baru tau tentang biskut marble tu ye??

deno said...

ya allah... terliur pulak ngan biskut2 ni... nyum3!!

HaFizaH aYu said...

mengiurkan betoi la biskut pagi2 cmni..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

semua kuih dan biskut raya tu kegemaran akak.. sedap makan sambil tengok tv.. hehe..

Myra Jay said...

Banyaknya kuih raya :)

MJ tahun ni kuih raya cuma cheese tart je, lelain adik ada beli..
Kami lak sibuk buat popia nestum orang order :D

Kathy Rbain said...

wah...banyaknyer nina buat biskut...

Amanina Mads said...

sedapkan? hehehe =)
confirm la dh ada dan makin habis.
mai la jenjalan penang. hihi

Amanina Mads said...

Sedapkan makmur..suka gula icing byk2. hehe
buat la biskut marble.. nanti boleh buat bisnes

Amanina Mads said...

waalaikummussalam awak..
tiap2 tahun buat biskut raya.. memang suka buat ^____^

Amanina Mads said...

selamat hari raya juga!!
senang je nk buat agar2 kering..hehe

Amanina Mads said...

ohh.. hehe

Amanina Mads said...

buat je nanti boleh makan lepas raya..huhu

Amanina Mads said...

marble sekali makan nk lg..haha
dh lama org jual biskut ni.

Amanina Mads said...

hehehe..

Amanina Mads said...

hehehe.. dh raya biskut pun dh licin

Amanina Mads said...

yeke.. wahh sama geng la. hehehe
tgk tv cepat je habis semua biskut.

Amanina Mads said...

Hehehe.. 6 jenis saja :)

ohh.. yelah, MJ sibuk dgn bisnes popia nestum.
nanti nk oder la 1 :D

Amanina Mads said...

6 jenis je sis..

Yun Sing said...

OMG macam sedap je.. hehee.. lepas PT3 nanti teringin nak belajar masak macam-macam xD

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com