16 October 2013

Harta Tak Membawa Bahagia


Assalammualaikum.


Selamat hari raya haji yang kedua.. Orang balik kampung seronok tengok lembu kena korban lain pulak yang jadi pada family ayah. Tengok tajuk pun dah tau pasal harta. Baru sekarang aku faham kenapa manusia boleh berebut, bergaduh dan sanggup membunuh hanya kerana harta. Baru sekarang terjadi dalam keluarga sendiri. Ini cuma meluahkan kekesalan ayah dengan sepupu-sepupunya. 





Ingatkan bila ada adik-beradik ramai seronok rupanya ada juga yang tak bestnya. Arwah tokwan ada 3 beradik. Walaupun mereka dah takda tapi adik tok ada tanah di Lawin, Perak. Well, sebelum ayah kawin seronok la dia balik sana bila tiba musim buah. Aku pun teringin jugak nak pergi rumah kazen ayah tu tapi paksu pulak cerita, ada salah sorang anak dia jual rumah pusaka. Aku hanya jadi pendengar yang setia. Terfikir juga, kenapa jual rumah senyap2 tanpa berbincang dulu. 


Conclusionnya, disebabkan harta adik-beradik boleh bergaduh. Baru aku teringat kenapa arwah tok sebelah mak tak pernah teringin nak balik Siam untuk ambil harta moyang, mungkin tok taknak suatu hari nanti akan jadi masalah berebutkan harta. Jadi lebih baik kami anak beranak hidup dalam sederhana. Ada harta segunung pun tapi hati tamak tak guna juga. 



Tak jadi OKB pun hidup tetap senang. Syukur Alhamdulillah.. Ada harta tapi hati tak tenteram buat apa, tak bersedekah pula. Lama2 habis juga harta tu. Semoga kazen ayah tu tak bergaduh lama2 eh. Chill la ! mizz nina nak tengok #LoveYouMrArrogant :)


23 comments:

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

kerana harta boleh putus saudara, itulah yang berlaku pada diri akak juga.. ayah nina asal lawin perak ya? lawin grik atau lawin kuala kangsar?

Kathy Rbain said...

memang macam tu lah selalunya sis..

adrianna syaz said...

Sya pun x phm menda ni jd..snggup putus sedara pasai harta ja..byk jd dpn mata sya pun

Ika Atiqah said...

ya.. org skrg memg smuanya pentingkn harta ja.. da jga org yg smpai snggup gadai maruah dorg just because mau dpt duit.. :P

Kakzakie said...

Sebaiknya kita yg telah celik hal ini bila ada harta baik wasiatkan sebelum kita mati. Bapak kakak dari dulu lagi dah agih semua harta pada anak-anak walau dia hingga kini masih hidup lagi...

Banyak cara boleh dibuat Nina... samada hibah, wasiat atau kavetkan (ini bapak kakak buat walau nama dah letak nama anak-anak tapi masih kevet nama dia so tak boleh jual), tapi bila dia dah tak ada terpulanglah sebab dah jadi hak masing-masing..

Tia Fatihah said...

harta tu tak boleh bawa masuk kubur. kalau harta bertimbun pun tapi musuh keliling pingang.. hmm, macam tak ada makna. rezeki tu dari Allah. kalau sampai bergaduh nak dapatkan harta, elok fikir panjang lagi.

Badrina Ibtisam said...

Betul2. Banyak harta tapi hati tak tenang tak bahagia juga..
Sy harap moga semuanya cepat2 ok ye. =')

latifah zainal said...

disebabkan harta mcm2 boleh...ada jugak yg sanggup bergaduh & berbunuh sesama sendiri..dunia2..

Nick Nashram said...

memang x patot la sebab harta,tanah adik beradik gaduh,bermasam muka..kena igt, time susah adik beradik jugak kn yg kite mntk tlg.

Aefa Aerisya said...

erm.. my family sbelah mak dah takde harta~ atok masih ada tapi semua tanah dah kena jual oleh si polan. kalau tanah tapak rumah pon kena jual aefa tak tau jugak la apa jadi pasni -.-''

Azlan Strider said...

harta mampu buat orang bersatu atau beradu..tapi biasanya kes yang beradu nie lebih banyak..hehe

Regards,
-Strider-

Teena Tna said...

Aah, yang penting bahagia. Rumah kat kg sy pun dah bertukar tuan, tp atas sebab lain, yg sama sebab harta.

Vee said...

lbh mudah cari harta dgn titik peluh sendiri . tak de sapa nak rebut ...

deno said...

setuju!!!!

nuyui a.k.a miss YUI said...

hati org kt tak tahu kan yunk..

izan mama mia said...

mmg...harta boleh bawa kita berpecah n terbelah belah..hihih...sabaq jelah...

lawin ??... hah dekat sgt ngan kg akak tuu

are_lin@yu said...

itula kn mmg susah klu gduh dsbbkan harta ni

EZAN IDMA said...

yup. pasal duit memang boleh jadi gaduh. kene selalukan tetapkan iman, kuatkan hati yg duit tak kemana kann.

Fiza Rahman said...

Biasalah tu sis. Sebab duit pon blh bergaduh ini kan harta. Sabar jer lah. Harta dunia, tak ke mana.

Khai♥Rin : anies said...

betul tu..apalah erti harta tanpa bahagia..

Raudzah Z said...

Betul tu nina..kerana harta manusia jadi lupa sanak saudara..harta tu ujian Allah..kalau tak cukup iman..memang susah jadinya..biar hidup sederhana kan..

hainom OKje said...

Ada harta pun susah....tak de harta pun susahkan Nina

Yun Sing said...

Betullah tu harta tak jamin kebahagiaan..

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com