29 Jan 2014

Jangan Mengata Orang

Assalammualaikum.


Lumrah hidup, penuh dengan ujian dan menguji kesabaran diri. Aku juga tak terkecuali. Aku tak sangka selama bekerja 3 bulan lebih ni ada juga orang yang tak puas hati dengan aku termasuk jiran. Pagi tadi menangis juga bila dengar segala kata2 dari mulut mak sedara. Aku cuba defend diri sendiri tapi tak nak dikatakan kurang ajar. Menangis teresak-esak dari dalam bas hingga ke opis. Sob.. sob TT____TT




Kes 1


Ada orang mengadu kat mak sedara kononnya aku ni sombong dan bila bercakap tak pandang muka pun dan entah apa lagi lah yang diaorang adu pasal aku. Aku malas nak amek kisah pasal orang tu sebab sepanjang kerja tak pernah langsung tak bertegur sapa dengan staf2 mahupun operator.


Bahkan semua kaum aku bercakap dan beri senyuman tak kira umur. Pak guard pun selalu ucap 'Good Morning'. Kira dah terlebih peramah -____-"
Rasanya orang saja buat cerita kot. Susahkan kalau kerja sama tempat dengan ahli keluarga. Annoying sungguh!



Kes 2


Petang semalam lepas balik kerja kami naik lif dengan jiran aku yang busy body dan aku memang tak suka perangainya. Rupanya lepas keluar dari lif aunty tu cerita kononnya aku ni berlagak macam anak orang KAYA.. kesiannya dekat mak aku n bla..bla. Berlagak sebab dia tengok aku makan di tempat mahal bersama kawan2. Kaki stalker di fb. So mak sedara aku dapat bermacam aduan. 



Kadang2 tu aku rasa setakat mengadu kata aku sombong ok lagi kot dari orang mengadu aku pergi kerja asyik nak mengatal. Kenapa sebelum aku confirm kerja tak dengar pun kes2 macam ni kenapa baru sekarang? Pelik's kan. 



p/s: berlagak macam orang kaya pun tak apa sekali sekala. Semua itu guna duit sendiri dan sejak kerja tak pernah minta duit mak ayah lagi. Tiba masanya memberi mereka duit. Terima kasih buat blogger yang tak jemu2 beri nasihat :)

Sayang semua.. Muahh

18 comments:

  1. Ugh!
    Qila paham. lagi2 kalau family members yg annoying haih.
    Udah2 ler mengadu tu.
    Sabar kak manina <333

    ReplyDelete
  2. jadi, kita buatlah janji baik depan Allah, penilaian manusia ni berbeza kan... ?

    ReplyDelete
  3. ish. nina paling rimas dgn jiran kea. sape2 keaa. yang jenis busy body. ! hurmm geram pulak rasa

    ReplyDelete
  4. hmmmm..kesian nya Nina..sabar k..bukan senag nak tutup mulut orang ni..yang penting nina dapat pahala free k..Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  5. Nina ....mulut org mmg susah nak tutup biar ajelah....janji kita tak mengganggu orang dan kita buat benda yg betul...
    dahlah jgn sedih sedih nanti cepat tua tau!

    ReplyDelete
  6. Aik....hang duduk mana erk....yg ada lagik hal2 mcm tu....

    Den duduk kat bukit mahkota ni...jiran2 semua nya ok jerk....ahakz

    ReplyDelete
  7. Huuu. sabar lah. Ada la tu yang dia tak puas hati dengan kau.

    ReplyDelete
  8. Alahai kesian nina... apalah jahat sangat mulut dan hati manusia yang suka mengata menyebuk hal orang lain ni.. tak pe nina kurangkan sedih. Banyakkan doa kepada Allah semoga dojauhkan daripada perkara macam ni lagi.. insya Allah akan berlalu percakapan yg tak baik ni. Lama kelamaan akan pasti tertunjuk apa yang sebenarnya... nina kena usaha tingkatkan diri. Manusia ni kalau kita dah berjaya yang dulu dikutuk semua akan dipuji pula nanti.. mng ranai hipokrit..

    eh macam emo pulak akak ni.. haha... jangan sedih2 ya dik nina..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum nina, semoga tabah dear. mulut orang kita takleh tutup. bersabar banyak, in shaa Allah orang yang benar selalu tak rugi apapa2 (",)

    ReplyDelete
  10. Jahatnya orang tu. Apalah yg dia sakit hati sangat. Sabar jer lah sis.

    ReplyDelete
  11. mulut orang susah nak di tutup. nih ujian buat kak lyna kot. setiap ujian ada hikmah nya. sabaryer :)

    ReplyDelete
  12. Ya Allah kesian kat nina,
    sedih akak baca ni,
    banyakkan bersabar yea,
    lumrah hidup, benda baik orang tak nampak..
    tapi bukanlah niat kita nak menunjuk benda baik kita buat..
    cuma orang suka cari kekurangan orang lain dari merenung diri sendiri..
    akak selalu ingatkan diri sendiri..
    ingin gembirakan diri dalam situasi yang tak menggembirakan..
    caranya dengan bersabar..
    take care nina,

    ReplyDelete
  13. aa sabar2..lumrah hidup..ada je yg x puas hati huhuuu

    ReplyDelete
  14. biasalah sis..manusia macam tu lah..hehehehe..

    ReplyDelete
  15. kadang2 kite xboleh nk tutup mulut org kn..tp kite boleh berusaha utk tabahkan diri..keep calm n smile kay..=)

    ReplyDelete
  16. Teteo semangat dan keep smile ya mizz :)

    ReplyDelete
  17. mudah nyer org menjatuhkan hukuman sdg kn x tahu siapa / latar blkg org tersebut...sabaq ya nina

    ReplyDelete
  18. lumrah manusia.. sabar jelah :')

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com