18 February 2014

Apa Itu Aurora?

Assalammualaikum.


Seronoknya bila ofismate aku bercerita pasal aurora time dia study kat US dulu. Bukan penyanyi Aurora Salwa yang fames dengan lagu Ahmad tu. Haipp.. untung ayah ada lagu nama dia. Oke..oke, sangat cantik fenomena Aurora ni. Aku cakap kat Akma bestnya kalau Malaysia ada Aurora tapi yang tak bestnya berhari-hari la kita akan berada di waktu siang dan berhari-hari berada di waktu malam. Nak ke macam tu? Taknokkk...




Aurora adalah fenomena alam yang menyerupai pancaran cahaya yang menyala-yala pada lapisan ionofera akibat adanya interaksi antara medan magnetik dengan partikel yang dipancarkan oleh matahari.


Aurora terjadi di kutub Utara dan kutub Selatan. Aurora yang terjadi disebelah Utara dikenali dengan nama Aurora Borealis, dinamakan sempena Dewi Matahari Rom, Aurora. Di Eropah, aurora kelihatan kemerah-merahan dan terjadi di antara bulan September-Oktober dan March-April. Fenomena aurora di sebelah Selatan pula dikenali dengan nama Aurora Australis.





Cantikkan cahaya pembiasan matahari. Subhanallah :)

17 comments:

Pha Is said...

pernah terbaca pasal aurora ni masa sekolah dulu..

Akeyla Azmi said...

dulu qila mcm tak caya aw sebab cantik sangat subhanallah <3333
hihihi rupanya betul2 ada kan hiihihih~

Syida Rasyidah said...

cantiknye, kte ingatkan ini cumalah editing komputer, tak sangka benda tu reality :)

Sis Vee said...

kat norway kerap berlaku ... mmg nice

Sis Vee said...

kat norway kerap berlaku ... mmg nice

MaMa Rey said...

Cantik lah nina..
baru tau aurora tu apa tq nina

Kathy R'bain said...

Subhanallah..cantik sangat..

Hafiza AizZawa said...

maknanya ia terjadi kat kutub je kan... mmg cantikk

Ema Johari said...

cantiknya...

Sobri Yaacob said...

tgh byangkan suatu hari nanti dpt pergikesini..sambil melihat aurora ni.. subhannallah..indahnya ciptaan tuhan :P

Aisy Nasiha said...

Info baru ni .... ingatkan apalah benda aurora ni..

Azlan Strider said...

Aurora nie memang cantikkan..heheh

Regards,
-Strider-

hainom OKje said...

Memang cantik Nina.....tapi tulah lappy okje ni kaler dia dah macam pecah so tak dapat nak menghayati keindahannya

shasha yacob said...

wah lawa nya. kat tempat nih ke yang dalam satu hari dia malam memanjang, baru tau hihi

Ai Syah said...

cantik! serius cantik..=)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

subhanallah.. cantiknya cahaya tu.. selalu akak dengar lagu aurora je..

Yun Sing said...

Aik kite ada sorang kawan nama Aurora xD

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com