21 November 2016

Mee Rebus Dan Peniaga Kedekut


Assalamualaikum Readers..


Mee Rebus atau orang utaqa panggil Mee Kuah memang faveret Nina. Kebiasaannya kami sekeluarga suka makan di kedai ni, kerana mee rebusnya yang sedap, banyak dan kuah pekat. Ayah dah jadi pelanggan setia, tapi bila tukang masak bertukar, memang tak beli ler sebab masak pun nak kedekut. Kuah ceroi (cair), baik tak payah buka aib si tukang masak ke 2. Asal nak beli mesti kena tengok tukang masak. Hahaha 😅



Mee rebus janji sedap



Nowdays banyak sangat dengaq mak mengadu dengan peniaga-peniaga Melayu kita. Ada yang tak kedekut, ada yang jual sambil bersedekah, ada peniaga jujur dan cekik darah contohnya :


- Jual sayur tak segar harga mahal
- Beli ikan, dah bayar last-last ikan hilang a.k.a curi (tak halal dunia akhirat)
- Beli ikan abam baik hati (naik segan asyik dapat diskaun, ikan dah segar)
- Beli di kedai runcit kesayangan mak, dapat diskaun. Baiknya anak mami tu
- Lastly mee rebus ni 4 hingit je tapi kedekut bahan. Nak beli kena tunggu owner masak ada dikedai
- Jual buah busuk campur elok = harga mahal 😠



Conclusionnya, disini tak kira peniaga tua atau muda ada macam-macam perangai. Alhamdulillah, setiap apa yang manusia buat pada kita, Allah gantikan yang baru. Nasib baik tak p teman mak beli. Kalau tak 'tersound' . I is mulut takdak insurans. Insurans nyawa saja ada. Kalau Napis dengaq mesti kena syarahan agama. Deep ! 😌 Eh korang pernah ke alami situsi sama? Meh share. 




15 comments:

Usry Norie said...

Saya terpanggil juga untuk memberi komen mengenai sikap peniaga kedekut ni. memang rasa nak marah pun ada. Dah la kedekut bahan, rasa pun dah lari dari rasa asal dan harga pun dah mahal sikit. Tapi bila ditanya dan difikir, betul juga kata mereka tu. Harga bahan mentah dah naik. Kos pengangkutan semakin naik. Nak tak nak mereka terpaksa membuat dua pilihan saja iaitu, kedekut bahan atau 'charge' mahal. Mereka berniaga nak mencari rezeki untuk menampung keluarga. Jika meniaga tak ada untung, macam mana nak menyara kehidupan? Mmm.. Bila terdengar jawapan cangitu, saya pun terkedu. Tak tahu nak kata apa.

Unni Anje said...

SELLAU JE KENA.. TU MALS NK G PASAR..HUHUHU

ayunie ramli said...

hahha, mek pun mlut choyy jugak. kadang tersembur tnpa sengaja tp itu yg trlintas nk ckp time tu. hahaha. niaga niaga jugak, tp jgn pkir untung sgt. niaga sambil mnlongkan bagus :)

Warisan Petani said...

Wkmsalam.
Kalau masakan X sedap, cekik darah atau peniaga X jujur,
sekali ajelah kita masuk.
Tobat X datang lagi.
Plihan kan banyak.

hainom OKje said...

Mestilah pernah mengalaminya Nina, tp dah lupa kot. Biasalah tu....barang dah mahal kot tak pun memasing nak untung lebih agaknya...
Tak perlah yg pasti Allah akan membalas setimpal dengan perbuatannya

Mrs. A said...

Pernah... beli corn in cup dah masam.
Tapi yang bagusnya dia tukar yang baru.

Anonymous said...

Betul tu. Peniaga macam2 perangai begitu juga dengan pembeli. Layankan jela kan.. kalau tak layan tak dapat pulak barang keperluan kita.

Harga barang semakin mahal :(

Cik Yaya said...

perkara biasa tu kan nina..
kita pon kdng xbole nak agk pe yg kita dpt..
tp kalo yaya mmg pntang la org mnipu bab makanan ni.
sebab hasil rezeki tu akn masuk dlm perut jugak kot..agak2 la kan ..hmm.

Jari Manis said...

Skrg ni nina, sejak harga minyak naik harga gas naik..ada peniaga naik kan harga makanan dan asa peniaga yg main taktik kotor di mana kuantiti makanan dan kandungan dlm makanan tu d kurang tetapi hargs masih sama

Jari Manis said...

Suka jgk mkn mee rebus dh lama x buat..teringin plak nak mkn..ptg ni nak masak lah 😬

Fatin said...

Nampak sedap. Kat mana restoran mee rebus ni?

dear anies said...

ehemmmmm bleh bw bekal ke sana ni nanti ehemmmmmmmmm ;-)

dear anies said...

sedih dgn perangai spesis mcm ni tau nk untung je... sedekah lg laa pulak...haram jadah nk kasi lebih ke murah sikit ke.... ishhhh kalu x laku salahkan org bomohkn kedai dia kononnya padahal perangai serupa neraka x sedar2 jg...

LYAfrina said...

mee rebus sini kuah dia lain..
klo kaler kuah camni kat sini mee kari

Irda Garmin said...

betul tu..kalau mkn kedai dah lah xsedap..harga mahal..kalau sedap boelh terima jugak..tp kan..masak sendiri juga jimat..tp nak masak sendiri irda sellu suntuk masa..huhu

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com