23 Apr 2020

Selesai Ujian Saringan HIV Untuk Pengantin

Assalamualaikum Readers



Selesai Ujian Saringan HIV Untuk Pengantin Di Klinik Kesihatan Butterworth | Ujian HIV Sebelum Berkahwin | Alhamdulillah selesai satu bab rabu lepas. Nina ajak tunang buat ujian 6 bulan sebelum majlis. Tak nak buat ujian dalam bulan puasa, hanya perlu bawa borang yang lengkap dan interview dengan pegawai pejabat agama. Borang nikah dah submit secara online. Mudah dan cepat. Nak buat ujian saringan HIV hanya di Klinik kesihatan kerajaan sahaja. Tak boleh sesuka hati buat di klinik biasa. 



Borang ni boleh download di website jabatan agama islam. Setiap negeri ada kot


Tunggu result HIV 30 minit saja. Kami nak buat ujian Talasemia lepas raya (yang ni tak perlu pun tapi sebab tak nak zuriat ada masalah darah better check walaupun keluarga normal)



Sebelum buat ujian, ada baca beberapa pengalaman blogger tapi macam menakutkan, kena ujian itu ini 😅🥴😱 Nasib baik Nina dah print segala borang di ofis dan simpan dirumah. Pheww.. Kami sampai klinik dalam 10.00 pagi. Selesai check suhu terus ke kaunter, isi borang. Ada doc dan staf tanya rukun iman kat tunang. Stay negeri sama, mudah nak buat segala urusan ke sana ke sini ke sana sini 😆😆 Paling selamat, dari rumah ke klinik tak perlu hadap roadblock polis 👮🏻‍♂️👮🏻



Banyak betul borang kena isi


Buku pink ni macam-macam soalan, semuanya tanya ada sejarah penyakit ke tak, bila mula datang period etc


Tunggu giliran sekejap, tak banyak test, hanya ambil darah dan tunggu result. Then tunggu doc chop borang dah settle. Nampak macam staf tak nak orang stay lama dalam klinik.



Selesai tunang buat bayaran RM 1/seorang, tunggu angka giliran sebelum doctor check borang dan kami kena masuk bilik lain, ambil darah. Tunggu result dalam setengah jam. Ambil darah pun mudah, urat timbul sambil doc bebel isu nikah online yang dikhuatiri tak sah (masalah internet dan akad nikah tak lancar). Layan saja 😆 Dalam sejam setengah dah selesai. Ambil borang doc cakap result negatif, kami pun keluar dari klinik. Risau stay lama dalam kawasan high risk. 



Menyesal pun ada sekarang ni. Hahaha.. Kalau tidak bulan puasa tahun ni ada orang tolong masak

4 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segala urusan..

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. adoi...sabo je ler....Ada hikmah nii...
    Moga setlle dan dipermudah semuanya ye.. AMIN

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah. sikit lagi je tu. dah kahwin nanti, ada la kenangan nak cerita kat anak. buat ujian HIV masa PKP. huhuhu...

    ReplyDelete
  4. Tak tahulah ada tak komen tadi..sbb tetiba lost connection. astaga

    lama tak singgah blog Nina. Dah nak kahwin ya..hehe tahniah

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com