31 Jul 2014

Review Filem Guardian Of The Galaxy

Salam Readers..


Selamat hari raya ke 4! Harini nak rest kejap sebelum start kerja keesokkannya. Macam tahun lepas, keluar tengok wayang di hari raya. Filem yang ditunggu-tunggu dah pun keluar. Right on time! Nasib baik tak terserempak dengan kazen aku yang tengok movie sama di panggung yang sama. Aku tengok awal 30 minit dari dia. Hahaa.. 



Jadi sementara tunggu movie start. Kami lepak makan di OldTown, sambil makan boleh guna WiFi update apps Samseng. Haa.. line laju pulak. Kepada yang tak tengok lagi Samseng Galaxy. Cepat terjah wayang. Memang kelakar start cerita hinggalah ending. 







Guardian of the Galaxy ni nampak macam The Avangers. Jauh bezanya ialah karakter dalam filem ni tak datang dari filemnya sendiri. Filem yang lengkap dengan history setiap karakter, cerita setiap karakter. Yang bestnya, filem ni jadi rojak dengan style Star Wars / Star Trek dan sentuhan 80'an. Ohsem kan? 



Mengisahkan sekumpulan penjenayah antara galaksi yang disatukan. Pada mulanya, atas dasar kepentingan masing2. Menyaksikan superhero si Peter Quill ala Star Wars dan digelar 'Lord Star' . Gamora pula jadi hijau macam The Hulk, Rocket si rakun dan Groot si pokok yang tak ubah macam belangkas. Drax pula asyik teringat wife dan anak yang dah mati kena bunuh. Akhirnya menjadi sebuah team yang menjaga galaxy dan mereka suka buat lawak di angkasa. 






Cerita bermula di bumi dari hospital bila ibu Peter meninggal dan Peter berlari keluar melarikan diri sambil menangis dan diculik oleh Yohan, askar upahan. 26 tahun kemudian, Peter Quill menjadi seorang pencuri yang dikenali sebagai Star Lord. Scene lawak bermula bila Peter masuk dalam istana yang ditinggalkan sambil dengar lagu, menari-nari boleh pulak ada tikus serang dia semata-mata nak curi Orb yang Gamora, anak angkat Thanos mahukan.




Peter berjaya mendapatkan artifek bernilai Orb tanpa tahu Orb mempunyai kuasa luar biasa yang mampu memusnahkan galaksi jika berada di tangan pihak tak bertanggungjawab.




Orb tu kemudian dijual kepada orang tertentu dan time itu Gamora ekori Peter untuk dapatkan Orb. Tengah berlawan dengan Gamora, datang pula Rocket dan Groot. Jika sesiapa dapat tangkap Star Lord akan diberi ganjaran. Sibuk berlawan, last2 polis kepung dan semua masuk penjara. Paling suka watak Groot ! sampai kesudah dok cakap I'm Groot. Haha






Dalam penjara pun sambung gelak lagi. Tengah2 plan nak cabut lari, Groot siap ambil senjata. Beberapa minit lepas melarikan diri, datang team musuh iaitu saudara perempuan Gamora, Nebula dengan niat jahat atas arahan Ronan dan ayahnya, Thanos. Kree juga mencari Orb untuk memusnahkan planet Xandar yang dilindungi oleh Nova, polis galaksi. Dalam perjalanan ke planet apa entah untuk melihat benda yang berada dalam Orb tu. Boleh pulak semua main judi biawak? Erkk...






Suddenly, Drax mabuk dan kerana terlalu marahkan Ronan kerana membunuh keluargnya, dia hantar isyarat kepada Ronan. Bila tiba team jahat, berebut nak Orb tu. Malangnya, Gamora dan Peter tak dapat nak selamatkan Orb. Rocket tersangat marah dengan Drax, nasib baik ada Groot tolong pujuk memujuk. Aloloo sweet.




Ada juga scene dimana Peter menyelamatkan Gamora. Kononnya dah fall in love. Siap ajak Gamora menari. Macam la dia tau menari. Akhirnya mereka ambil keputusan untuk menyelamatkan Xander dari di musnahkan oleh Ronan and the gang. Semangat persahabatan tu penting. Kalau nak tengok macam mana Guardian of the Galaxy selamatkan planet Xander jangan lupa tengok eh. 



Dah masuk dalam kapal Ronan. Drax cakap gelapnya dan Groot dengan baik hati keluarkan cahaya. Woooww




Last scene buat penonton terharu dan sedih bila Groot dah tak ada. Rocket paling sedih. Bila Groot ada asyik buli ja, bila dah tak ada menangis teringatkan Groot. Overall, best juga dan ketawa memanjang dalam wayang dan tertanya2 dari mana datangnya penjenayah2 galaxy ni. Akan ada part 2, maybe dapat jawab semua soalan. Especially, ayah Peter yang berasal dari galaxy dan berkahwin dengan ibunya dari bumi. 






Teknologi rekabentuk CGI dalam movie ini membuatkan pesawat2 galaxy semuanya nampak hebat dan koreografi peperangan galaxynya sangat mengujakan penonton.



p/s: Aksi penjenayah2 menyelamatkan galaksi
* 4/5 * 

21 comments:

  1. Waa.. bestnya :D Nak tengok gak ^^"

    ReplyDelete
  2. wahhh! macam best jer film ni ^^ Nak tengok jugakk hehe

    ReplyDelete
  3. Asslmkm.. Rajinnya tgk wayang.. :)

    ReplyDelete
  4. Teringin nak tengok... Selamat Hari Raya Aidilfitri Nina...

    ReplyDelete
  5. Wah...dah jarang sangat tengok wayang ni..

    ReplyDelete
  6. Kelmarin adik tgk dengan husband die.
    Katenye best.

    ReplyDelete
  7. teringin gakkk .__. asyik idam nak pergi tengok aje.. alaahaii.. seronok kot.. even tgok trailer je

    ReplyDelete
  8. Makanan tu nampak sedap :D hehe..
    Cik Mimie da lama da x tgok wyg :( En.Abg bz plus x suka tgk wayang..haish..kecian saya..haha :'D

    ReplyDelete
  9. Selamat hari raya dari Ros :)

    ReplyDelete
  10. kirenye ni cerita action yg lawak2 lah ek? macam menarik ni... nk tgok jugak lah :D

    ReplyDelete
  11. Ni yang nak tgk ni...harap2 sempat lagi..

    ReplyDelete
  12. belum terfikir nak tgk citer ni lg. nak tgk muvi juon dlu. hehehe...

    ReplyDelete
  13. macam menarik jer citer nie...siap dapat 4/5 lagi...aritu ade tergerak hati nak beli ticket citer nie tapi end up beli tiket citer step up..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  14. tengok trailer macam x best je sebelum ni. tapi tengok review macam boleh tahan..

    ReplyDelete
  15. Wahhh full review dari nINA..

    MJ ni memang takla nak ngadap panggung ha sebab asben tak minat, kena cari DVD jela..hehee

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum nina. lama kita tak tengok wayanggg. hihiiii *selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin

    ReplyDelete
  17. Macam best. 4/5. not bad..highly recommended ni..

    ReplyDelete
  18. Tak tengok lg. baca review awak mcm best je :)

    ReplyDelete
  19. Nampak cam best. Tapi akak tak pandai tgk citer2 camni :)

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com