11 November 2016

Makin Ramai Rakyat Malaysia Gemuk


Assalamualaikum Readers..


Makin Ramai Rakyat Malaysia Gemuk | Rakyat Malaysia Obesiti | Sesapa yang rajin timbang mesti tahu B.M.I badan ideal ke tak. Gara-gara membaca surat khabar lama tempoh hari, bila ke MYDIN terus p cari mesin timbang 40 sen . Alhamdulillah anak beranak berat badan ideal 😆


Tajuk agak menakutkan


Kajian dari Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2015, masalah kegemukan di negara ini semakin membimbangkan. Hampir 1 juta merupakan remaja dan kanak-kanak. Kira-kira 5.6 juta orang dewasa berusia 18 tahun ke atas mempunyai masalah berat badan berlebihan, lagi 3.3 juta orang disahkan obes. Kaum India paling ramai obesiti kira-kira 27.1%, Melayu (21.1%), lain-lain bumiputera (18%), Cina (11.7%), lain-lain kaum (7.7%).



Penang mana? tak sampai tahap obesiti ramai kot

B.M.I ideal . berat badan statik


Obesiti ibu segala penyakit kronik, penyakit-penyakit tidak berjangkit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, paras kolesterol tinggi dalam darah dan sakit jantung cukup sinonim dengan obesiti. Lemak yang tebal meningkatkan risiko saluran darah tersumbat dan mendedahkan kepada serangan jantung dan mati mengejut. Marilah bersenam.



Keratan akhbar Kosmo 
18 Oct 2016




13 comments:

ribut sutrisno said...

Asslkum..wr wb.
Badan gemuk itu tanda kemakmuran,kalau ingin kurus,puasa senin kamis dan rajin olah raga/jogging....jogging itu olah raga murah meriah.:)

zai zamree said...

Auch...no komen...hahahaha

nohas said...

tgh berusaha turunkan berat..puas jalan kaki kt Xi'an..
Putrajaya numero uno?? huhu..

Warisan Petani said...

Yelah, ramai kelihatan pakcik2 yang mengandung sekarang.

Mrs. A said...

Good.
You are slim ngeh!ngeh!ngeh

Cik Yaya said...

mmg pon kan..
dah kat msia ni makanan nyer mewah dan org nyer pon mewahhhh
sgt..selagi bole makan,makannnn
tu yaya pon smpai naik berat.. >,<
nak berat cam sblm ni..40++ je.. =(

dear anies said...

ha'ah..br perasan..kt penang x de org gemuk kot ;-)

alia farhan Said said...

Auchhhh kena diet la pasni..😂😂😂😂😂

LYAfrina said...

huhu..kna jaga-jaga ni...

Siqah Hussin said...

Auchhh. Tempek kena kat muka 😢😢

Jari Manis said...

Byk makanans sedap bila x mkn rugi so bila mkn jadi lah mcm ni adeh

Nur Fannun said...

nk buat mcm mna rkyt mysia ni rmai yg mls2 & manja..smoga nak instant je...makin rancak la orang jual ubat kurus..gym pun msti slalu penuh nti..

Kira Sakura said...

kira bmi tak stabil. tak normal sbb kurus sgt. ehhhhh hihihi

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com