19 Jul 2013

6 Pesanan Untuk Wanita


Assalammualaikum.



Harinie terjaga dari tidur yang nyenya  Salam Jumaat buat semua. Alhamdulillah dapat berpuasa sehingga ke hari yang ke 10. Cepatnya masa berlalu dari sehari ke sehari bukan? Harap-harap semua sihat walafiat di samping orang yang tersayang. Disini nak share info yang dapat dari FB. Agak tertarik dengannya dan berharap suatu hari nanti dapat menjadi begitu juga. Walaupunsedar segala amalan masih tidak mencukupi tetapi hati tetap ada niat mahu berubah ke arah kebaikan. Semoga kita mendapat manfaatnya. Dicopy asli tanpa mengubahnya :')  



Setia Hujung Nyawa



1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggalkan solat.



2. Hidupkan bacaan Hadis Nabi S.W.T di rumah dengan keluarga. Baca hadis Fadhilat Amal. Ini amalan zaman Nabi S.W.T sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yang soleh dan mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa dunia/akhirat.



3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah "Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini"



4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi S.W.T seperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya. 



5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yang hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah S.W.T atas wanita tersebut.



6. Galak suami untuk bermujahadah atas agama Allah. Seorang isteri yang menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri. 

53 comments:

  1. Betapa mudahnya kalau benar-beanr mahu diikut bukanlah kena kerja kuat kan.. terpulang diri sendiri tepuk dada tanya iman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak..betapa senangnya nak dapat pahala. terpulang pd diri sendiri

      Delete
  2. Alhamdulillah atas peringatan di atas ni.. terima kasih ye dear... semoga ena dapat hindari melakukan perbuatan zina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 dear.. In Shaa Allah ena dapat jaga diri.

      Delete
  3. alhamdulillah..pesanan yg sangat baik.

    ReplyDelete
  4. salam jumaat buat sis...

    ReplyDelete
  5. terima kasih krn sudi berkongsi...

    ReplyDelete
  6. insyaAllah..sama2lah kita beramal menuju redha dan cintaNya =')

    ReplyDelete
  7. Ni jeles ngan org perempuan..bnyk sgt pahalanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaa..lelaki pun boleh senang dpt pahala

      Delete
  8. terima kasih di atas pesanan berguna ni nina.. :D

    ReplyDelete
  9. terima kasih sebab berkongsikan pesanan-pesanan ini. boleh dijadikan renungan semua. :)

    ReplyDelete
  10. salam sis...alhamdulillah semoga kita sentiasa menjadi hamba-Nya yang terbaik.kadang2 manusia ni mudah sangat leka.

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah. sama-sama saling peringat

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah nice sharing..islam tu mudah sangat =) pasti semua orang boleh ikut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih.. In Shaa Allah boleh diamalkan =)

      Delete
  13. entry best..ingata tuk akak juga


    psst..saya ada jual rempah masak hitam...
    jom try rasa rempah masak hitam
    mana tau membuka selera puasa ni,
    atau tuk raya nnt..
    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak..

      Ohh nanti nina tgk ye.

      Delete
  14. indah mengutip pahala masa berkahwin..

    ReplyDelete
  15. slm singgah kat sineh...no komen..ntok wanita jer...ngeee....

    ReplyDelete
  16. terima kaseh


    jom layan Uptown Tmn Selat Butterworth.http://www.gilamodified.com/2013/07/audioshow-uptown-taman-selat.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 juga..

      wahh.. dekat rumah tu. nanti nina tgk

      Delete
  17. tergelak baca part UAI tu..huhu
    panduan untuk sume.
    mana2 yg kurang tu bole diperbetulkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. UAI memang lawak
      pesanan untuk semua.

      Delete
  18. Nice one! Thanks for sharing ^^

    ReplyDelete
  19. inshaallah moga kita jd yg lbh baik.

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com