17 December 2011

Jom Belajar Bahasa Siam :)




Harini layan movie siam, dah takde keja. Tertarik hati pulak nak ajar korang sebut bahasa yang agak lembut kalau nak mengorat lelaki. Cewahh.. ok la sawad di kar (sebutan untuk perempuan).. sawad di kap (sebutan untuk lelaki) tu bermaksud salam sejahtera. Jadi kena bahasakan diri aku ni noi sebab apa entah. Noi nak ajar macam mana nak sebut nombor 1 - 10 & sedikit perkataan lain. Maklum la, atok noi siam. Noi tak pernah balik kampung halaman kat Sai Buri, Pattani sebab arwah atok dah takde tapi saudara ada lagi kat sana. Ok murid2 jom kita sebut sambil belit-belitkan lidah korang..hehe


0 - soon
1 - nerng
2 - song
3 - sarm
4 - sii
5 - haa
6 - hork
7 - jed
8 - bed
9 - gao
10 - sib
11 - sib et
12 - sib song
13 - sib sam



dan lagi



Apa khabar? - Sabaidi mai?

Khabar baik - Sabaidi

Nama siapa? - Khun cheu arai?

Good luck - Chok di

Saya cinta kamu - Pum/dichan rak khun

Saya rindu kamu - Pum/dichan kitteung khun



Ok la nak sambung layan movie hantu siam, jangan paksa lidah kalau susah nak sebut.
 Noi suke2 je. Khawp khun kha (terima kasih) sebab sudi baca dan ratri sawad (selamat malam).

14 comments:

محمد رازيق said...

nice.. boleh balaja satu bahasa.. slam kenal.. free2, jmput singgah blog sy, bc CAHAYAMATA :)

محمد رازيق said...

nice.. boleh balaja satu bahasa.. slam kenal.. free2, jmput singgah blog sy, bc CAHAYAMATA :)

naz said...

sawadikapp itu je i tahu haha

Puteri Iqa Izyan said...

hoho. best gile dgr orang thailand. nk2 time tgk cite tuh. nak ikut tapi xreti. huhu

bighagenjo said...

dengan penuh emosi aku sebit satu2. Lepas tu sambungkan semua konon satu ayat panjang. perghhh!! terasa jadi awek thai kejap..

izzuan said...

khun chai meru

Amanina said...

meru chai khun...haha

izzuan said...

eh awak blas...tak sangka...website ada ajar bahasa siam nih

Amanina said...

Haha..tngok org la bro!

Anonymous said...

Dlm ayat saya cinta kamu tu,ada pum/dichan kitteung khun.pum / dichan tu jantina eh?

Amanina said...

yup.. pum utk prempuan, dichan utk lelaki

Firdaus said...

Bro , ayat cinta x ada

Firdaus said...

Bro ayt cinta2 x ad kew . .

Firdaus said...

Bro , ayat cinta x ada

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com