21 Feb 2016

ESCAPE Penang Event Review

Salam Readers..


ESCAPE Penang | ESCAPE ADVENTURE Penang | ESCAPE Penang Time to Play mengembalikan kita ke zaman kanak-kanak 80'an dan 90'an. Di sini tempat bermain yang penuh dengan keseronokan dan tempat untuk tinggalkan segala gajet atau WiFi. Rindukan zaman kanak-kanak. ESCAPE, taman tema yang menghimpunkan pelbagai permainan mencabar yang menguji daya ketahanan dan tahap keberanian. Tahap keselamatan semua permainan dijaga dengan baik.


Rezeki buat team @projekbloggerutara untuk main dan bermalam di ESCAPE ADVENTURE EXTREME PARK yang mencabar ni. Seramai 8 orang team PBU dan 3 orang blogger jemputan.



ESCAPE ADVENTURE Penang


13 Februari (Sabtu) lepas, merupakan hari bertuah buat team Projek Blogger Utara dan Blogger jemputan kerana dapat jemputan dari pihak ESCAPE Adventure Penang @ Teluk Bahang. Sangat sukakan tempat ini. Sangat sesuai untuk mereka yang sukakan aktiviti lasak. Jomm kenal dengan ESCAPE ini.




Manager pada hari itu

Our breakfast

Briefing about ESCAPE


Kami disambut mesra oleh Manager On Duty iaitu Ms Winnie. Pagi tu breakfast sambil dengar briefing dari Mr Sim Choo Kheng, CEO ESCAPE. Beliau merupakan The Founder and Chief Executive of Sim Leisure. Owner company yang membina lebih dari 60 buah projek taman tema di seluruh dunia selama 20 tahun. Sim Leisure juga konsultant taman tema berpangkalan di Dubai



IDEA PEMBUKAAN ESCAPE


Mr Sim Choo Kheng, CEO ESCAPE


Inilah Mr Sim yang membuka ESCAPE. Inspirasi zaman kanak-kanaknya sendiri. Kesemua permainan menyerupai permainan yang ada pada zaman dahulu. Lahir dan dibesarkan dalam suasana kampung, Mr Sim rasa generasi sekarang tidak pernah merasai keseronokan bermain cara kampung. Generasi sekarang lebih kepada gajet, laptop atau bersendirian dan tidak bercampur dengan orang. Kanak-kanak di zaman dulu lebih aktif dan tahan lasak berbanding sekarang yang kurang antibodi untuk melawan penyakit. Beliau Mempunyai impian untuk membina taman tema yang berkonsepkan kampung dan alam semula jadi. 



Nampak kartun Mr Sim dengan ideanya dalam membina ESCAPE

ESCAPE Map


Impiannya untuk membina taman tema akhirnya menjadi kenyataan apabila Kerajaan Negeri Pulau Pinang ingin membina pusat tarikan pelancongan di Penang. Tahun 2009, beliau menang tender untuk membina ESCAPE di bekas tapak pejabat projek Empangan Teluk Bahang. Pada 7 November 2012, ESCAPE Adventureplay telah dibuka dan majlis perasmian pada 8 Disember 2012. ESCAPE Waterplay dijangka buka hujung tahun 2016 diikuti Treetops Hotel pada 2017. ESCAPE juga akan membuka cawangan di Asia Tenggara dan Timur Tengah pada tahun 2016.



Mr Sim juga telah berjaya menyelamatkan 32 batang pokok-pokok besar yang bakal ditebang dan membawa ke ESCAPE. 30 batang pokok lagi bakal dibawa dan ditanam di taman tema ini. Salah satu usaha menyelamatkan pokok yang berusia berpuluh tahun supaya dapat terus hidup. Dibawah ini antara kejayaan bersama teamnya :



Antara projek taman tema yang telah dibangunkan

  • Legoland, Malaysia
  • Jurassic Park, USS
  • Egypt Zone, USS
  • Sky Egypt, Cairo
  • Yas Island, Abu Dhabi
  • Aquapolis, Bulgaria
  • Yerevan, Armenia

Sepasang ayam serama dalam bilik briefing. Ayam ni tak boleh dimakan 

Sesi pertama bermain guli. Lama dah tak main


Kalau tengok dalam bilik yang kami masuk akan ada sebuah reban ayam serama. Terasa dalam kampung pagi tu. Orang bandar mana bela ayam dah. Selepas briefing dan breakfast, kami bermain guli dulu sebelum mula sesi memanjat. Tunggu next entri untuk lebih keseronokkan :) 



10 comments:

  1. salam pagi, jemput join segmen wawa..")

    ReplyDelete
  2. wah ! segalanya baru... kemas dan lagi cantik... like !

    ReplyDelete
  3. komen tak dak kaitan dengan entri sebab memula tertancap kat header baru and semualah yang baru...

    ESCAPE memang best.. tak pernah terfikir dapat rasai pengalaman sebegitu...

    ReplyDelete
  4. naper akak tak tahu pasal pokok tu..almaklum mai lambat..mujur nina habaq.. mujur mr sim tak buang pokok2 besar tu..

    ReplyDelete
  5. Job review yang paling ohsem..

    ReplyDelete
  6. sporting kan mr. sim tu..hehe

    ReplyDelete
  7. macam2 citer daripada en. Sim kan Nina.. suka dengan cara dan konsep en. Sim..

    ReplyDelete
  8. dapat review invitation lagi? untunglah nina :)

    ReplyDelete
  9. dah buka dari 2012? dah lama jugalah kan

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com