21 December 2013

Dusun Taman Warisan Pertanian Putrajaya



Assalammualaikum.


Siapa kata di bandar pun takda dusun. Bagi orang macam aku yang jarang dapat tengok dusun wajib masuk Taman Warisan Pertanian, Precint 16, Putrajaya kalau dah singgah ke sana. Bermacam buah dan pokok pelik dapat tengok. Seharian berjalan makan angin sebelum balik Penang 2 Dec aritu. Cerita basi dah ni. Hehe.. 








Awal pagi lagi kami dah keluar shopping ke Alamanda dulu, seronok dapat makan BR. Tengs mak ngah dan aku kena buli dalam Parkson. Oke takmo cerita. Habis shopping terus ke dusun. Walaupun masa tu hujan renyai tapi digagahkan juga berjalan dengan payung. Cuaca tak menghalang dan 7 tahun lepas taman ni tak dikenakan bayaran. Sekarang bayaran masuk RM 2 seorang



Seperti tengah bersujud ke tanah. Subhanallah..



Cantik tak misai kucing? Meoww


Kalau nak tahu di atas bukit tu ada kawasan untuk meninjau pemandangan Putrajaya tapi dah tak larat nak berjalan ditambah cuaca tak mengizinkan. Konfem kalau naik pun nampak kabus je kan. Paling pelik bila tengok pokok jambu air seakan-akan sedang sujud. Ayah panggil pokok jambu bongkok. Memandai bagi nama baru. Disini tak dibenarkan petik buah2 yang ada. Nyaris2 gatal tangan nak petik buah rambutan yang memerah. 



Nangka kat sini semua saiz giant



pokok longan dan nanas



Kecur liur tengok.. fuhh 




By the way, disini disediakan banyak cafe. Nak makan apa semua ada.. Satay Kajang Haji Samuri pun ada tau. Paling sedap makan nasi ayam. Nyum2 :) 



p/s: Terfikir baja apakah yang tukang kebun gunakan? 


58 comments:

NinaAz said...

segar bugarrr nangkanya ya!

adrianna syaz said...

Subur2 pokoknya ni..klu sya pg pun,mesti tngan asyik nk petik2 je..hehe..tambah klu dah pokoknya rendah2 ni..

Kathy R'bain said...

cantiknyer..bvial ala rezeki akak nak sampai sini..

asha hana said...

cantiknya gambar yang pertama tu. kalau photoshoot dekat situ mesti cantik :)

Aisy Nasiha said...

Samalah taste kita..akak pun kalai ke taman ni memang selalu makan nasi ayam. Sedap nasi ayam ni..

Best juga masuk ke taman ni.. banyak buah yg dapat dilihat.. akak biasa pegi makan je.. haa...

deno said...

wah bestnyaaa.... tak pernah sampai siu nana

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Wahh..bestnya....last akak pi sana..tahun 2007 klau tak salah...tempat yg sama...

Hihiii...masa kat situ, tak ramai org pun...almaklumla..pi hari bekerja...tapi memang best...

Dah kenakan bayaran eyh?..Maybe ada lagi benda yg ditambah untuk keselasaan pengunjung...


x0x0 ^______^

Raudzah Z said...

Bestnya Nina!!!!

Akeyla Azmi said...

weeee bestnyaaaaaaaaaaaa

Purnomo Jr said...

Hmmm..saya malah kepingin
Setelah melihat nangka yg besar itu..hehe

Pastinya sudah matang di pohon ya mizz :)

ana likes said...

dua ringgit.. murah nye...

Khir Khalid said...

Subhanallah.. tenang je tempatnya...

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

oo baru tahu kat sana dusun yer.. hehehe

Sobri Yaacob said...

dusun subur di tgh bandar..mybe baca tahi ayam kot?? "P

Myra Jay said...

Besntyer.. macam2 aada..
nangka tu memang besar2 kan :D

Khai♥Rin : anies said...

sy yg dok kl ni pon lom sempat ke sini...org jauh jg da smpi ye ;-)

Fiza Rahman said...

Nama jer berjiran ngan putrajaya. Tapi x pernah sampai sini lagi.

Pha Is said...

waa.. dusun dalam bandar..

Azlan Strider said...

taman warisan nie yang ada medan selera tu kan??rasanya pernah sampai sini tapi pergi makan kat medan selera tu jer laa..hehehe

Regards,
-Strider-

reenapple said...

Cantik nya! :D

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

masa kerja dulu setiap minggu mesti akak dan rakan sekerja makan nasi ayam atau bihun sup di sana..

Elya Roza said...

kiter tak pernahgi sini pun...selalu dgr cerita orgjeee....
salam perkenalan :)

Aku Penghibur said...

wahhh bestnya tak pernah lgi .. subur dengan pepohanan hijau

AmyZana said...

Dekat Putrajaya ? Bahagian mana ? Knp saya tak tahu kewujudan taman nih .o.

Liza Licha said...

kalo g almanda roger licha ye :) hehhehehe

Knor said...

nyaman dn damai sekali..

LaLa mhdnor said...

nape x pi tanya tukang kebun tu dia guna baja apa haha

Syida Rasyidah said...

eh. tak sangka dalam bandar ada dusun macam ni. salute.. :)

Mime MF said...

mst geram je tgn nk petik buah2 tu..huhu

Yumida Huda said...

sedapnye nangka tu...hmmm...

Sobri Yaacob said...

melawat sini :)

Kancil 8349 said...

cantik pemandangannya

Kancil 8349 said...

cantik pemandangannya

Asha Lya said...

suka tgk pemandangan hijau segar mata

Sheila Salim said...

Assalamualaikum nina. perghhh nangka gergasi tu. buat goreng pun sodap. hehe tak pernah masuk sini. nak jalan g putrajaya pun malas. jauh.. hihi

Suria Lekatlekitgurl said...

erk.. kat penang takde dusun ke? alah.. kalau takde dusun sendiri boleh je melawat dusun orang. akak pun takde dusun tp sepanjang perjalanan nak dari kedah nak balik KL ni memang suka guna jalan lama.. boleh tengok kampung2 orang & dusun.. rumah2 kampung yang sgt tradisional & cantik

Ririn said...

wah menarik sekali tempat nya mbak. Masih alami dan lestari. Jadi pengen berkunjung kesana deh saya hehehe :)

Love CikPuteh said...

nice..
singgah...follow

hainom OKje said...

Nina okje tak pernah sampai....hehe.....mcm tak de mood he nk tengok pokok..

Azhar Ilyas said...

indah sekali, salam kenal ya dari Banda Aceh ... :-)

Ai Syah said...

cantiknya kawasan nya..nak g jugak..=) .. sejuk je mata pandang bnda2 hijau ni..^_^

Scha Nazri said...

Terliur tengok rambutan tuu. Aaaaa

Wak Gelas said...

kebon buah-buahan yg subor tuuu.,ehHHee

Ibrahim M.Pd.I said...

Duh,..enak kali ya kepingin la awak kesana, refreshing lho, salam kenal ya

Time Traveller said...

Ada dusun di tengah bandar? putrajaya pulak tu huhuhu.. tak pernah tahu.. tapi best.. by the way buah2 kat situ tak boleh petik makan ke? huhuhuu :P

Time Traveller said...

Salam kenal juga.. ada masa sila lah berkunjung ke blog saya..done follow u here :D

MaMa Rey said...

Best kn dpt twngok2 tmpt mcm ni..tengok pokok2 tu subur2 lah nina..

Syazana Zainn said...

oh baru tahu ade dusun kat putrajaya hihi

Norhasniza Khalid said...

tenang dan damainya tempat ni, menarik.. teringin nak pergi...

munna said...

BESTNYA KALAU DAPAT PETIK BUAH2 TU... BOLEH KE?

Cilembu thea said...

dusun taman warisan pertanian ini kalau disini mirip dengan Taman buah di citerep - bogor...semua jenis buah ada disitu....mantap lah.

Cilembu thea said...

dusun taman warisan pertanian ini kalau disini mirip dengan Taman buah di citerep - bogor...semua jenis buah ada disitu....mantap lah.

Aisyah azizon said...

teringin pulak nak pi.. hehe. kecuq aiq liuqq tgk nangka tu. heee

joe said...

nangka-nya tidak ada yang matang ya?

Mr Noble said...

tempat makan kat situ tgh upgrade, yg ada cuma satay je

Izzati Amira said...

cantiknyaaaaaa,.....suka tengok landskap yg macam ni <3 <3

Yahya Doank said...

Wah tempatnya indah sob.. mantap dah

Yun Sing said...

Bestnya :D One day nak pergi gak ^^

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com