18 Sept 2014

Review Novel : Isteriku Naik Hantu

Salam Readers..


Novel Isteriku Naik Hantu | Akhirnya penyakit membaca novel datang kembali macam zaman skolah dulu. Tak sangka officemates banyak yang buka library novel. Boleh pinjam selalu. Hihi.. Oke kali ni novel yang dibeli tapi tuannya tak baca jadi aku merasmikan dulu. Serius lawak, tengok tajuk la. Dari 1st page asyik gelak. 



Cover Novel Isteriku Naik Hantu


Bila nampak perkataan 'mamat poyo' terus nak baca. Sebuah kisah cinta komedi antara seorang jejaka muda dan seorang gadis berusia. Perkenalan semasa Fareez memohon jawatan engineer disebuah syarikat dimana Qarina(Qina) bekerja. Qina menganggap Fareez(Reez) sebagai adik dek usia Fareez 26 tahun, dilabel mamat poyo dan juga memerangkap jiran sebelah rumah.



13 tahun dulu, Qina telah dikhianati kawan baik, Balqis dan kekasihnya, Iqram. Kerana itu hingga berumur 30 tahun, Qina masih solo kerana kecewa dengan Iqram. Selepas 13 tahun, tiba2 Qina dapat email dari Balqis mengatakan ingin bertemu dan meraikan ulangtahun perkahwinannya dengan Iqram di Penang kerana Qina menetap disana. Dia terasa disindir dan rasa pasangan itu hanya mahu menunjukkan kebahagiaan mereka.



Suatu hari, semasa Qina dan Reez lunch di hotel secara tak sengaja bertembung dengan Balqis dan Iqram. Pada masa itulah Qina tipu dengan memperkenalkan Fareez sebagai bakal tunangnya tanpa mengetahui Reez tu sepupu Iqram. Iqram pula sakit hati sebab dia tak dapat lupakan Qina. Dari situ la Reez dan Qina buat persetujuan untuk berlakon menjadi kekasih untuk kepentingan diri sendiri.



Fareez seorang yang poyo dan kelakar, suka menyakat Qina dengan panggilan tua/andartu. Sakit jiwa cerita mereka ni, dua2 kepala batu. Fareez mempunyai prinsip bercinta selepas berkahwin. Lakonan mereka sampai ke mama Fareez jadi lebih parah. Qina kena kahwin dengan Reez kerana nak selamatkan dia dari terus dipukul oleh bapa Qina yang garang. Reez dari mamat poyo bertukar romeo. Dia suka Qina walaupun Qina lebih tua dari dia tapi Reez agak matang walaupun kadang2 perangai macam budak2. Qina pula semakin hari semakin sayang suaminya.



Tapi lepas kahwin, dugaan datang pabila Iqram asyik kacau daun dan suka ungkit kisah cinta. Hish! Strees betul dan padan muka kena tumbuk dengan Reez. Dugaan lagi bila seorang intern, Nelly telah menggoda dan perangkap Reez hingga ditangkap khalwat. Qis dan Reez bercerai dan dalam masa yang sama Iqram dan Balqis juga berpisah.



Boleh lagi Fareez buat lawak setelah kembali bekerja dengan Qina. Tak pernah serius sebab tu Qina tak percaya kes dia dengan Nelly. Lepas cerai pun Reez buat tak tahu dan boleh kacau hubungan Iqram dan Qina yang nak sambung. Lagi berapa minit sebelum Qina diijabkabulkan, Fatin(pembantu) dan Riha(Intern) datang menceritakan perkara sebenar. Akhirnya tak jadi kawen dan Qina terus ke Pulau Redang nak melamar Reez. Serius lawak gila!



Moral of the story, tak semestinya kahwin tanpa cinta tak bahagia, perbezaan umur tak menjadi masalah, jangan curiga dengan pasangan. Trust is important in marriage life :)       

8 comments:

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com