1 Dec 2023

Review Filem Sumpahan Jerunei (2023)

Assalamualaikum readers


Review Filem Sumpahan Jerunei (2023) | Filem yang telah ditayangkan di pawagan dan kini boleh tonton di Netflix dengan tajuk 'The Curse of The Totem' . Berdasarkan kisah pengebumian dan korban manusia cara masyarakat Melanau. Bermula pada abad ke 13. 



Sinopsis :


Mengisahkan sekumpulan ketua penyelidik yang diketuai oleh Dr. Sani yang pada asalnya tidak bersetuju namun dia ingin mencari kebenaran disebalik kejadian yang menimpa isterinya yang hilang ketika ekpedisi Jerunei pertama dahulu.



Ketika di dalam hutan, masing-masing kena gangguan. Apakah hubungan Madui (Penghulu Kampung) dan Matalau? Kena tengok ok.



Sejarah Sumpahan Jerunei 


Lambang tempat persemadian terakhir bagi golongan bangsawan masyarakat Melanau. Mayat golongan bangsawan tidak akan dikuburkan di dalam tanah, sebaliknya disimpan di dalam tempayan besar dan dibiarkan mereput sehingga menjadi tulang-temulang.


Kemudian akan dipindahkan ke dalam satu lubang yang terletak di tengah sebatang tiang bulat yang di ukir bermotifkan binatang seperti naga, harimau, ular dan sebagainya bagi menonjolkan darjat pemiliknya yang dikenali sebagai Jerunei. Diperbuat dari kayu setinggi 12 hingga 15 meter yang besar, tua dan mampu bertahan ratusan tahun dari cuaca panas dan hujan.


Pada tiang Jerunei, dikorek 2 atau 3 lubang untuk simpan barang peribadi, mayat si mati dan hamba atau orang yang telah dipilih oleh si mati bagi dikorbankan untuk mengiringinya. Di sinilah tempat persemadian kekal si mati ditemani roh si hamba menuju ke 'likow matai' atau alam akhirat.


Lubang sedalam 2 meter digali dan seorang hamba di humban hidup-hidup ke dalam lubang sebelum tiang Jerunei dipacakkan. Selain itu seorang gadis yatim piatu dari golongan hamba akan diikat dan digantung tengah Jerunei, dibiarkan mati kebuluran.


4 comments:

  1. br tgk jugak di netflix mgu lepas... walaupun CGI nya x real sgt tp sejarah jerunei tu mmg menyedihkan jugak la... ingatkan pewarisnya dh x ada bila Madui dah mati tapi... xmo lah jd spoiler.. hehehe

    ReplyDelete
  2. hr tu masa kuar cinema nk tengok...tp ad kids kan..x sesuai pulak..nie bila malam sunyi, anak2 dah tido..boleh lah tgok..kikiki..mmg suka cerita2 seram gini

    ReplyDelete
  3. kesian kat yg jadi hamba tu... dah laa hidup sbg hamba. mati pula mcm tu

    ReplyDelete
  4. kuatnya pompuan tu! boleh cekik orang smpi terangkat!

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com