13 April 2015

Review Novel : Mr London Ms Langkawi


Salam Readers..

Novel Mr London Ms Langkawi | Tak sabar nak tengok drama novel ni di Astro. Hero heroinnya mesti la Zul Ariffin dan Izara Aishah. Sebelum layan drama wajib melayan buku dulu baru faham ceritanya. Siap beli on9 lagi takut habis di pasaran. Up to date kekonon. Ini buka ke 2 karya Herna Diana yang dibaca selepas novel 'Akhirnya Aku Kahwin' . Memang kelakar :)




Sinopsis Novel Adaptasi Ke Drama: 


Nur Liyana @ Nana - anak yatim piatu tinggal bersama tok dan tok wannya di Langkawi. Dia seorang gadis yang periang, suka menyakat dan loyar buruk, gadis yang suka membantu orang lain. Dalam riang, dia menyimpan duka di hati apabila bapa saudara sendiri sering mengata dia anak sial. Namun Nana cuba melupakan hal itu. Walaupun SPM cukup makan tapi dia berjaya menjadi usahawan ikan keli dan menjadi tour guide untuk ke Pulau Dayang Bunting. 



Aidid Mukhlis - Seorang yang berpelajaran tinggi. Membesar di London yang juga sepupu Nana dihantar pulang oleh kedua orang taunya. Parentsnya bercadang berpindah kembali ke Malaysia. Aidid berkeras dan tak mahu tinggal di Langkawi. Dia merasakan Malaysia bukanlah sebuah negara yang maju. Pada mulanya dia enggan, tetapi apabila dipujuk oleh mamanya, akhirnya dia berubah fikiran. Pada hari dia tiba di Langkawi, dia menunggu seseorang untuk membawanya pulang ke rumah Tok Wan. Tetiba muncul gadis yang digelar 'Liyana The Samseng' . 



Pertemuan Aidid dan Nana yang mempunyai perwatakan yang berbeza akhirnya membuahkan rasa cinta. Mereka dikahwinkan. Kawin paksa la sangat tapi hati suka gadoh. Dalam hati masing-masing ada taman. Perkahwinan yang pada mulanya mendapat restu orang tua tiba-tiba dilanda masalah apabila ibu Aidid termakan hasutan bapa dan ibu saudara dan meminta Nana meninggalkan suaminya sendiri selepas Aidid sembuh dari kemalangan. Kononnya kemalangan berpunca dari sial Nana.



Ada satu kejadian yang membuatkan Aidid dan Nana kembali bahagia. Nak tahu kena tengok drama ! Layan abang sado. Hehe




*Suka dengar lagu Sahabat - Najwa Latiff ft Syam Kamarul. Kat dalam novel ni ada part Nana nyanyi lagu Sahabat. Time tu Nana lari rumah. Tetiba suaminya sambung nyanyi di puncak Gunung Mat Chincang tuu. Part sweet ni !!

3 comments:

Farrah MF said...

ohhh drama baru :)

izzeyda said...

huhuhu.. tak ada astro nak layan..

Khai♥Rin : anies said...

mmm sok bleh jengah kat rak buku pwtc laa ;-)

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com