13 Nov 2012

Maksud Nama Nina

Selamat petang uollss...


Masuk hari ke 4 dirumah dan aku takda plan nak dibuat selain tengok tv, on9, makan, tidoq. Nasib baik ada blog boleh la jugak menaip sesuka hati, eh tak boleh suka2 hati gak sebab nanti ada orang baca. Pagi tadi aku terbaca kisah perihal nama yang ibubapa berikan untuk anak mereka. Pernah tak kita tiba2 rajin pegi mencari maksud nama kita tu? Maksudnya selain dalam bahasa arab, kita boleh tau jugak maksud nama kita dalam bahasa lain.




Kalau tidak macam mana makcik2 vogue letak nama Sally, Elly, Jenny dan dot dot dot... Bila takda keja aku memang suka godek2 dalam google. Cari seberapa banyak info, berita yang semuanya tak sempat nak dibaca dalam paper dan majalah. Memandangkan semasa mak mengandungkan aku, mereka tak menyangka akan dapat baby girl. Ingatkan anak lelaki, jadi nama anak perempuan takda langsung. Sedih bukan?


Amanina - nama yang diberi oleh tok aku yang bermaksud cita-cita kami, harapan kami. Dia cukup suka bila sebut nina tu. Walaupun simple tapi bersyukur nama tak bunyi pelik2. Bila search meaning 'nina' dalam bahasa Greek, Spanish dan lain2 ada maksud tersendiri. Bukan untuk bangga tapi cuma nak kongsi pengetahuan dengan orang2 yang bernama nina juga. Nama nina banyak digunakan di negara Eropah terutamanya bangsa Danish, Swedish, Norwegian, Finnish (negara Scandinavia). Nina also is used predominantly in the English, French, German, Italian, Polish, Russian and Swahili languange.





Nina نينا is a feminine given name of Spanish and Hebrew origin, and the meaning of Nina is "little girl; great-granddaughter". In the Russian language it means beauty. In Europe it is a short form of names such as Marina and Katharina; nice in Persian; beautiful eyes in Hindi; mother in Swahili; strong or mighty in Native American culture; friend in Arabic and flower in Old Greek


Apa saja nama panggilan aku boleh terima tapi jangan panggil orang dengan nama binatang pig tu sudah la. Keluarga, orang yang rapat dengan aku, kawan2 ada panggil amani, nina, ninot, lina laa, nama manja tak termasuk oke..hehe. Bersuka hati dengan nama yang telah diberi, nama tu bukan saja ada kat dalam sijil kelahiran malah dalam IC, kad matrik and so on.

6 comments:

  1. well...i jealous right now..untung lah nama dia top kan kan kan

    ReplyDelete
  2. Hahaha...aku tak mintak pon nama nie masa dlm perut

    ReplyDelete
  3. really oh..top lah patut

    Hahahaha

    ReplyDelete
  4. aduhh top lah patut? mcm pelik jer ayat tu ?

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com