21 February 2013

Tak Semua Orang Pandai Tu Pandai






Assalammualaikum.


Mungkin ada yang berkerut dahi bila baca entry nie. Ya, boleh dikatakan kebanyakan orang yang pintar memang konfem dia akan digelar orang pandai. Kenapa aku cakap macam tu? Memandangkan dah hampir 2 bulan berada di matrik, mengutip pengalaman dan bergaul dengan bebudak matrik yang memang pandai-pandai belaka. Tapi sepandai-pandai mereka ada jugak yang tak berapa nak pandai.


Nak dijadikan cerita, pagi tadi sebelum pegi meeting, aku sempat tolong kak technician bukak lampu, on main suis pc. Sampai saja lab kat hujung, aku pelik sebab bebudak dok gelabah. Bila on saja suis pc baru aku dengar budak tu cakap "patut la tak boleh on pc rupanya suis tak bukak".. Hahaa. Kesiannya. Mungkin mereka takot nak on suis yang banyak-banyak tu.


Agak nak tergelak bila bebudak tu belajar programming, walaupun basic tapi dalam ujian still tak pandai nak buat pseudocode. Jangan ingat budak diploma saja belajar programming. Bukannya nak kondem orang yang pandai nie tapi belajar la macam mana pun dengan niat yang ikhlas menggunakan cara tersendiri untuk jadi pandai. 



salah satu jenis coding.. bermacam-macam lg pun ada



Dalam pelajaran semua orang nak berjaya. Lepas tu kena lah usaha berkali ganda untuk capai kejayaan yang diidamkan sejak sekian lama *tongkat dagu senyum sorang-sorang. Semua orang nak pandai, pi la tanya budak-budak kelas tercorot dan terceret konfem depa pun nak pandai. 


Dan tak semestinya kalau kita nampak orang tu dalam kelas tak berapa nak fokus, banyak main, suka kacau orang dan paling meluat tapi aku suka ialah tidur dalam kelas tak bermakna dia tak pandai. Tolong jangan pandang rendah dekat orang. Dan tak semestinya orang yang paling pandai dalam kelas, yang disayangi cikgu, yang mengadap buku 24jam, nampak nerd boleh cemerlang dalam pelajaran. 



saya bukan budak nerd


Maka, dengan sebab itu setiap insan diciptakan dengan kemahiran dalam bidang tersendiri, minat. Sebab itu la setiap orang ada kerjaya yang berbeza-beza. Bijak bukan hanya dalam akademik. Orang pandai selalu merujuk kepada 'A' dan dapat 'B' kebawah tak pandai. Ini dinamakan pemikiran sempit & terlalu exam-oriented. Doa la kita semua sama-sama berjaya. Ilmu jangan kedekut sorang je..kongsi dengan semua orang tak rugi mana pun..bertambah pandai lagi ada la. Mengikut kajian, 0.03% kepandaian manusia adalah sebab genetik dan yang lain tu sebab usaha mereka. So, fikir-fikirkanlah... 


p/s: pagi tadi hard disk kena selongkar dgn akak staf.. huwaa habis malu bila dia tengok pic2 aku. *blushing


4 comments:

diana said...

akak salah seorang dalam senarai orang pandai yang betul2 pandai..
ekekeke..
sapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri./
heheh

Amanina said...

Hahaa.. betoi3

zulhilmi tempoyak said...

erkkk... ap tu...

mmg xtau lgsg ni..haha

Amanina said...

Haha.. coding ler

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com