17 Jan 2024

Jenis Cuti Wajib Majikan Dan Staf Tahu

 Assalamualaikum readers


Jenis Cuti Wajib Majikan Dan Staf Tahu | Di zaman yang serba canggih ni dimana info dan pengetahuan boleh dicari di hujung jari tapi masih ada pekerja yang ditindas oleh majikan. Adalah lebih baik jika pekerja itu sendiri ada pengetahuan berkenaan akta pekerja dan cuti-cuti yang wajib diberi oleh majikan. Masih ada company yang tak selaraskan gaji RM 1.5k atas bermacam alasan. Jika masih ada perkara-perkara seperti ini pekerja boleh lah membuat aduan di Jabatan Tenaga Kerja (JTK) atau KWSP.



Di sini, nak explain jenis cuti-cuti Malaysia yang wajib majikan dan staf tahu. Kalau kita sendiri tak tahu macam mana kita nak refer pada HR kan. Jika HR pun jenis tangkap muat macam mana dia boleh jadi HR kan? HR wajib inform dan educate bab ini.


#1 Cuti Sakit/Sick Leave


Cuti yang diberikan kepada pekerja untuk beristirehat dan untuk pulih dari sesuatu penyakit atau istilah popular iaitu MC. Wajib dapatkan MC pada hari yang sama, bukan beli MC ya.


Diperuntukkan dalam akta kerja, 14 hari sekiranya bekerja selama 1-2 tahun, 18 hari jika bekerja  selama 2-5 tahun, dan 22 hari sekiranya bekerja lebih dari 5 tahun ke atas.


#2 Cuti Tahunan/Annual Leave


Cuti berbayar yang diberikan kepada pekerja untuk pelbagai tujuan, contoh pergi bercuti dan perlu mohon awal.


Diperuntukkan dalam akta kerja, 12 hari sekiranya bekerja kurang dari setahun, 16 hari jika bekerja  selama 2-3 tahun, dan 22 hari sekiranya bekerja lebih dari 4 tahun ke atas.


#3 Cuti Kecemasan/Emergency Leave


Sama seperti AL tetapi, hanya untuk tujuan kecemasan, contoh terlibat dalam kemalangan ringan ketika dalam perjalanan ke kerja atau anak sakit, boleh mohon secara on-the-spot.


Tidak diperuntukkan dalam akta kerja, rujuk pada polisi syarikat masing-masing.


#4  Cuti Materniti


Bagi ibu mengandung diberikan cuti selepas bersalin selama 98 hari berkuat kuasa 1 Januari 2022 dan wajib dilaksanakan.


#5 Cuti Paterniti


Diberikan kepada bapa-bapa yang bekerja untuk menjada isteri selepas bersalin. Diperuntukkan dalam pindaan Akta Kerja sebanyak 7 hari tapi ada sesetengah company akan beri jika pekerja sudah bekerja selama 1 tahun ke atas.


#6 Cuti Ganti


Diberikan kepada pekerja sekiranya pekerja diminta untuk bekerja pada hari "rest-day" atau cuti am (Public Holiday).


Ada juga syarikat yang akan berikan cuti jika PH jatuh pada hari sabtu atau ahad.


#7 Cuti Tidak Berbayar/Unpaid Leave


Atau dipanggil "sabbatical leave". Tidak diperuntukkan dalam Akta Kerja, boleh rujuk pada polisi syarikat masing-masing.


#8 Cuti Ihsan/ Compassionate Leave


Diberikan kepada pekerja sekiranya berlaku kematiann ahli keluarga. Tidak diperuntukkan dalam akta kerja, boleh rujuk polisi syarikat.


#9 Cuti Belajar/ Study Leave


Diberikan sekiranya pekerja perlu menghadiri kelas bertujuan untuk "upskilling" atau menduduki peperiksaan bagi badan professional, contoh : CFA, ACCA dan lain-lain. Tidak diperuntukkan dalam akta kerja.


Syarikat anda bekerja ada semua-semua cuti ini, alhamdulillah menepati kriteria yang sangat-sangat diperlukan oleh seorang pekerja. 

No comments:

Post a Comment

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com