24 May 2023

Review Filem The Woman King (2022)

 Assalamualaikum readers


Review Filem The Woman King (2022) | Tertarik dengan poster dalam Netflix. Kalau kuarantin ni, walaupun terpisah dengan suami dan anak, makan minum kena jaga jugak. Ok back to story, nasib ada Netflix 😂 Paling di tunggu ialah Wakanda Forever. Filem ini berkisar tentang pahlawan masyarakat zaman dulu di Africa.



SINOPSIS :


Kerajaan Dahomey di Afrika Barat pada tahun 1823, Jeneral Nanisca, ketua kumpulan pahlawan yang semuanya perempuan, Agojie, membebaskan wanita Dahomey yang diculik dari Empayar Oyo. Ini menimbulkan provokasi Raja Ghezo untuk menghadapi perang habis-habisan dengan Oyo. Nanisca mula melatih generasi baru pahlawan untuk menyertai Agojie. Antaranya Nawi, gadis yang ditawarkan oleh bapanya kepada raja selepas enggan berkahwin dengan lelaki kaki pukul. Nawi juga anak angkat, menunjukkan parut di bahu kirinya, mengejutkan Nanisca. 


Izogie dan Nawi


Pedagang hamba Portugis yang diketuai Santo Ferreira dan Malik (mixed Dahomey) tiba dan berpakat dengan Oyo, diketuai Oba Ade. Nawi bertemu dengan Malik dan keduanya menjadi kawan. Sebelum tamat latihan untuk menjadi Agojie, Nawi curi keluar untuk berjumpa dengan Malik dan mengetahui Oyo merancang untuk menyerang. Dia melaporkan pada Nanisca, yang kemudian memberitahu semasa remaja, dia ditangkap oleh Oba, dirogol dan hamil. Selepas melahirkan bayi perempuan, Nanisca tanam gigi jerung di bahu kiri anaknya. Membuktikan Nawi adalah anak kandungnya.



Nanisca dan anaknya

Raja Ghezo



Serangai Agojie berjaya, tetapi Oba melarikan diri dan Nawi, Fumbe dan Izogie di tangkap. Atas nasihat Nawi, Fumbe melarikan diri dan kembali ke istana. Ghezo bersedia memberi anugerah gelaran kepada Nanisca, tetapi enggan membenarkan misi menyelamat Agojie yang ditawan. Nanisca ingkar arahan dan pergi menyelamatakn tawanan. Berjayakah Nanisca dan Agojie yang lain?


🌟🌟🌟🌟/5


6 comments:

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com