19 May 2023

Review Filem Mrs Chatterjee vs Norway (2023)

Assalamualaikum readers


Review Filem Mrs Chatterjee vs Norway (2023) | Minggu kuarantin bagi hubby dan Harraz, semoga cepat sembuh buat mereka berdua. Kerja tolak tepi, siapa nak sediakan makan minum. Jadi, stay dalam bilik habiskan masa tengok Netflix terjumpa filem baru lagi. Norway ni laws mereka sangat strict pasal hak penjagaan anak-anak.




Budaya Norway dan benua Asia jauh berbeza. Di sana kalau tampar, jentik pun dah kena tindakan. Dalam kes Mrs Chatterjee ni tak ada lah itu semua. Filem dari kisah benar seorang ibu bernama Sagarika Chakraborty dalam bukunya bertajuk The Journey of a Mother.


SINOPSIS :


Debika Chatterjee menetap bersama suami, Aniruddha Chatterjee dan dua orang anaknya, Shubh dan Suchi di Stavanger, Norway. Dua orang pekerja Norwegian Child Welfare Services, Sia dan Matilda ditugaskan untuk berada di rumah pasangan India tersebut untuk memantau cara mereka menjaga anak selama 10 minggu.



Laporan dan dan dakwaan terhadap Debika kerana menyuap Shubh makan menggunakan tangan, letak kohl di dahi dan dia dilabel mentally unstable. Anirud juga didakwa tidak membantu menjaga anak-anak dan lebih mementingkan kerja dan citizenshipnya. 



Mak-mak ja yang akan faham. Sedih dengan watak Debika ni



Daniel Singh Ciupek ditugaskan untuk membela Debika setelah Mr. Singh gagal dalam perbicaraan awal. Daniel juga tak mampu untuk membela Debika kerana sering melanggar perintah mahkamah. Dari hari ke minggu, berubah bulan dan tahun Debika masih kuat melawan penindasan yang tidak adil dan berjuang untuk dapatkan kembali anak-anaknya.


Review :


1. Sepatutnya menjadi filem pilihan untuk ditonton pada Hari Ibu 2023 kerana ditayangkan secara rasmi di Netflix namun kerana kelemahan pada jalan cerita oleh pengarah, filem yang punya cerita kuat nampak sia-sia.


2. Mungkin lebih baik pengarah guna teknik flashback untuk kebanyakan babak contohnya babak Peguambela Ms Pratap datang lambat ke mahkamah dan letak di awal babak selari dengan perbicaraan kes. Pelakon Norway hampir semuanya kayu.


3. Tak pasti sistem perundangan Norway bekerja tapi di India, peguambela akan jumpa anak guam sebelum perbicaraan. Peguam tak ada fakta kes, tak tahu langsung cerita dari pihak Debika. 


4. Dari awal dah boleh nampak perangai sebenar Aniruddha. Buang masa tunjuk scene suami yang sampah sebab tak peduli dengan bengkak di dahi Debika, jadi tak hairan kalau dia tak peduli pasal anak-anak.

🌟🌟

4 comments:

  1. sy tau fasal filem ni sbb terbaca pos nad zainal. dr komen2 ramai kata best tp sedih...

    ReplyDelete
  2. Dah tonton, cerita yang menarik jugaklah. Tapi ya, belum cukup umphh.

    ReplyDelete
  3. Sayangnya bila penyampaian dia tak cantik..

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com