15 Jun 2023

Asbab Sehelai Pakaian

 Assalamualaikum readers


Banyak kali terbaca tentang hal ini. Tak kira lah pakaian berlebihan ke, pinggan mangkuk berlebihan ke, sama saja mesejnya - BERLEBIHAN. Itu tak kira tudung lagi. Dah masuk zaman mak-mak ni, rasa membazir beli baju/tudung untuk diri sendiri dan anak lepas tu tak pakai sebab tak muat atau besar dari size badan 😤 Sejak deactive IG/FB ni dah tak terpengaruh dengan iklan-iklan.




Selagi boleh guna, gunakan sampai koyak, baru buang. Fikir-fikir semula duit dari beli pakaian/barang, baik simpan bawa anak pi cuti-cuti/bayar hutang ke. Kalau ada yang berlebihan, kita boleh beri pada yang memerlukan. Boleh beri secara pergi terus hantar, boleh juga share di sosial media. Banyak group FB, telegran untuk sedekah / beri barang tak kira barang apa janji boleh digunakan lagi dan masih baru / elok. 


Kongsi dengan insan lain yang lebih memerlukan. Semoga kita dijauhkan dari segala sifat berlebihan ini. In Shaa Allah, kita kejar kebaikan dan buat pahala sama-sama.


4 comments:

  1. tgh mengumpul baju2 yg elok nak hantar ke penjual bundle. area sini kalau kutip baju utk sedekah time banjir selalunya aktif

    ReplyDelete
  2. tapi kpd yg nak derma tu basuh laa dulu baju tu kasi wangi sikit kan... so si penerima pun senang hati dpt pakaian elok dan wangi. ada tu, bukan takat lusuh ada pakej hapak sekali

    ReplyDelete
  3. alamak..baru sedekah 6 plastik besar baju...

    ReplyDelete
  4. Sha pun dah mula saring baju yang elok bagi pada orang, yang tak elok buang.. Risau juga simpan2 tak berpakai..

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com