6 Feb 2021

Resepi Kurma Ayam

 Assalamualaikum Readers


Resepi Kurma Ayam | Lama tak makan kurma ayam masakan mak jadi dah ada bahan-bahan maka jadilah kurma ayam tanpa buah kurma 😂😁 Nina paling suka kurma daging dari ayam. Sebab daging nak masak hingga empuk makan masa. Ini pun masak untuk hubbyku pulang dari kerja, pulang dari kerja nak makan. Macam nak nyanyi pulak. 


Resepi Kurma Ayam pekat berkrim disukai ramai


Dengan adanya serbuk kurma dari Adabi. Mudah kerja mem Nina nak masak. Semudah A B C D E 😂😂 Baru perasan daa belakang paket serbuk kurma ada resepi yang tak berapa nak lengkap. Meh Nina tolong lengkapkan resepi. Hehe.. Mana tau boleh jadi menu bulan puasa nanti. Bila masak ingatlah Nina ya 😂😂


1 paket sudah cukup




Bahan-bahan :


1 paket serbuk kurma Adabi

6 ketul ayam

2 ulas bawang merah

1 inci halia

3 ulas bawang putih

2 biji bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis

1 biji tomato

1 biji ubi kentang

Air secukupnya

3 sudu besar santan

Garam, gula dan perasa secukupnya


Caranya :


1. Bawang dah halia ditumbuk. Boleh juga blend.


2. Tumis bawang bersama bunga cengkih, lawang etc sehingga wangi.


3. Masukkan air dan serbuk kurma Adabi. Biarkan seketika.


4. Masukkan ayam dan ubi kentang, rebus sehingga empuk. 


5. Kemudian masukkan santan dan kacau sebati.


6. Bila ayam dan kentang dah empuk, masukkan garam, perasa dan gula bersama tomato. Dah siap! 


15 comments:

  1. kalau kurma kambing laggiii terangkat...mkn dgn nasi beriyani waduhhh lapoooo

    ReplyDelete
  2. Akak kan..kalau masak kurma ayam memang susah nak menjadi...apesal ntah

    ReplyDelete
  3. Wah sedapnyaa!!! Jadi senang la nak buat bila ada serbuk kurma adabi kan..

    ReplyDelete
  4. fav kurma ayam..kalau org klate mkn ngan budu...yummy

    ReplyDelete
  5. kite pun suka masak kurma.. senang pulak tu.. kurma telur pun okay hehe

    ReplyDelete
  6. Tq nina..utk resepi ni..jrg shida msk kurma sbb husben kureng skit kurma ni..

    ReplyDelete
  7. lama tak makan kurma ayamm. sedap jgk ni.

    ReplyDelete
  8. Sekarang semua senang ada rempah dipaketkan. Adabi memang bagus, semua jenis masakan ada.

    ReplyDelete
  9. Samaa lama juga tak masak kurma ayam selalu kari je , rempah kurma ni mmg dah best lagi kalau tmbh ubi kentang

    ReplyDelete
  10. Kak Amie sekeluarga pun suka kurma ayam. Sedap sangat! Kalau masak kena kuah lebih sebab anak-anak suka cari kuah.

    ReplyDelete
  11. Favourite ni masakan kurma. Sal suka taruk rempah banyak2. Kalau kat rumah ni ramai komplen tergigit pelaga. Hehe

    ReplyDelete
  12. Mudah rupanya masak ayam kurma. Tapi itulah, sejenis kurang suka makan ayam masak kurma. Tapi kena tahu jugalah cara masak dia, kot ada orang request boleh lah masak kan. Tq Nina

    ReplyDelete
  13. Kami suka kurma kambing.. Aduhaiii sedapnyaaaaaa.... Ya Tuhannnn.. Makan kurma kambing ni memang xleh bawak berbincang ya 😅

    ReplyDelete
  14. jap lg sy smpi eh... lunch hour ;-)

    ReplyDelete

Hye Readers ❤

Komen anda sangat berharga. Komen yang mengarut etc akan di delete!!

Cepat atau lambat, In Shaa Allah, owner akan terjah ! =) Terima kasih drop komen.

Copyright © cik sukα taip Designed by azhafizah.com